آغاز تولید انبوه نخستین موتور هیبریدی بنزینی–گاز مایع با تزریق مستقیم در جهان

0
آغاز تولید انبوه نخستین موتور هیبریدی بنزینی–گاز مایع با تزریق مستقیم در جهان

آغاز تولید انبوه نخستین موتور هیبریدی بنزینی–گاز مایع با تزریق مستقیم در جهان

شرکت رومانیایی Horse Technologies، در همکاری مشترک با گروه رنو و فوند ژیلی، تولید اولین موتور سری‌سازی‌شده با تزریق مستقیم گاز مایع (LPG) را به نام HR12 LPG آغاز کرد. این پیشرانه ۱.۲ لیتری سه‌سیلندر توربوشارژ، قادر است هم با بنزین و هم با LPG کار کند و نقطه عطفی در صنعت خودروسازی برای سوخت‌های جایگزین محسوب می‌شود.

در قلب این نوآوری، فناوری تزریق مستقیم LPG قرار دارد که تا پیش از این در موتورهای تولید انبوه بی‌سابقه بود. برخلاف سیستم‌های دوفازی سنتی که گاز مایع پیش از ورود به سیلندر با هوا مخلوط می‌شود، HR12 LPG با کنترل دقیق الکترونیکی و پاشش مستقیم سوخت بهینه‌ترین ترکیب هوا و گاز را فراهم می‌کند و بازده احتراق را تا حد قابل توجهی افزایش می‌دهد.

آغاز تولید انبوه نخستین موتور هیبریدی بنزینی–گاز مایع با تزریق مستقیم در جهان
آغاز تولید انبوه نخستین موتور هیبریدی بنزینی–گاز مایع با تزریق مستقیم در جهان

این موتور مجهز به سامانه هیبرید ملایم ۴۸ ولتی است که شامل یک ژنراتور شروع به کار سر تسمه‌ای و مبدل DC/DC می‌شود. با افزودن گشتاور لحظه‌ای در شتاب‌گیری و کاهش مصرف سوخت و انتشار CO₂، عملکرد فنی و زیست‌محیطی HR12 LPG بهبود چشمگیری یافته است. قدرت خروجی این پیشرانه معادل ۱۳۸ اسب‌بخار در ۵۵۰۰ دور در دقیقه و گشتاور ۲۳۰ نیوتن‌متر از دور ۲۱۰۰ حاصل می‌شود.

سیستم سوخت‌رسانی LPG به طور کامل بازطراحی شده و شامل تبخیرکننده‌ الکترونیکی با کنترل فشار و اجزای مکانیکی تقویت‌شده است. مخزن گاز مایع در محفظه‌ لاستیک زاپاس جای گرفته تا بدون کاهش فضای بار، ظرفیت ذخیره LPG را تأمین کند. این طراحی هوشمندانه از نظر ارگونومی و ایمنی نیز استانداردهای بالایی دارد.

پیشرانه HR12 LPG توسط تیم‌های مهندسی در کارخانه میوِنی رومانی ساخته می‌شود؛ واحدی با ظرفیت سالانه ۴۵۰ هزار موتور که به استانداردهای Euro 6e پایبند است و آماده تطبیق با مقررات سخت‌گیرانه Euro 7 است. به گفته پتریس هاتل، مدیرعامل Horse Technologies، «این موتور نشانگر تعهد ما به راهکارهای نوآورانه در همه‌ انواع سوخت است و تزریق مستقیم LPG، گواه بر پیشرو بودن فناوری ما در سطح بین‌المللی است.»

هم‌زمان با پیشرفت این فناوری، انتظار می‌رود خودروسازان بزرگی مانند رنو و ژیلی نمونه‌های مجهز به HR12 LPG را در بازارهای اروپا و آسیا عرضه کنند. کاهش حدود ۹ درصدی انتشار CO₂ در حالت LPG نسبت به بنزین و صرفه‌جویی اقتصادی در مصرف سوخت، از مهم‌ترین مزایای این موتور برای مشتریان و دولت‌ها خواهد بود.

ترکیب سه نوآوری کلیدی—تزریق مستقیم گاز مایع، پشتیبانی هیبرید ملایم و تولید انبوه—این موتور را به دستاوردی بی‌سابقه در حوزه سوخت‌های جایگزین تبدیل کرده است. با کاهش هزینه‌های بهره‌برداری و رعایت معیارهای زیست‌محیطی، HR12 LPG می‌تواند الگوی بعدی برای توسعه پیشرانه‌های کم‌انتشار و کارآمد در دهه‌ی پیش‌رو باشد.

مجله خودرویی RC

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *