اثر تحریمها بر بازار خودرو؛ هیچ خودرویی زیر ۶۰۰ میلیون نیست
ثر تحریمها در بازار خودرو؛ هیچ خودرویی زیر ۶۰۰ میلیون نماند
فعالشدن ناگهانی مکانیسم ماشه و بازگشت تحریمهای شورای امنیت، بلافاصله تاثیر قابلتوجهی بر بازار خودرو ایران گذاشت. ظرف دو روز اخیر، میانگین قیمت خودروهای داخلی ۷.۵ درصد و خودروهای مونتاژی ۵.۲ درصد افزایش یافت؛ بهطوری که اکنون هیچ مدل سواری در این بازار قیمتی کمتر از ۶۰۰ میلیون تومان ندارد.
رشد بیسابقه قیمتها در بازار خودرو
از پنجم تا ششم مهر ماه، با اعلام رسمی فعالشدن تحریمها:
- قیمت متوسط خودروهای داخلی ۷۴.۳ میلیون تومان معادل ۷.۵ درصد جهش کرد.
- قیمت متوسط خودروهای مونتاژی ۸۹ میلیون تومان (۵.۲ درصد) افزایش یافت.
در این بازه زمانی، تعداد مدلهایی که قیمتی بیش از یک میلیارد تومان دارند بهطور چشمگیری بیشتر شد.

سه خودروی داخلی با بزرگترین رشد قیمتی
- سورن پلاس بنزینی: افزایش ۱۱۵ میلیون تومانی (۱۱.۳%) تا ۱.۱۳۰ میلیارد تومان
- پژو ۲۰۷ دستی: رشد ۱۱۰ میلیون تومانی (۱۱.۸%) تا ۱.۰۴۰ میلیارد تومان
- پژو ۲۰۷ اتومات: بالا رفتن ۱۱۰ میلیون تومانی (۹.۶%) تا ۱.۲۵۰ میلیارد تومان
سه خودروی مونتاژی با بیشترین جهش
- جک J4: رشد ۱۲۰ میلیون تومانی (۱۰.۶%) تا ۱.۲۵۰ میلیارد تومان
- امویام X22 پرو: افزایش ۴۵ میلیون تومانی (۳.۶%) تا ۱.۳۰۰ میلیارد تومان
- سایر مونتاژیها: جهش بین ۸۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان
چرا بازار خودرو اینچنین واکنش نشان داد؟
فعالشدن مکانیسم ماشه علاوه بر افزایش ریسک واردات قطعات و خودرو، بار روانی قویای بر بازار خودرو داشت. عواملی که به تشدید جهش قیمت کمک کردند عبارتاند از:
- نگرانی از کاهش عرضه و انباشت تقاضا قبل از تحریم
- افزایش نرخ ارز و اثرگذاری آن بر هزینه واردات قطعات
- توقف یا کندی تولید در خودروسازان بهدلیل شرایط بینالمللی و بانکی
چشمانداز پیشروی بازار خودرو
در شرایط تحریمی، بازار خودرو ایران ممکن است تا پایان سال با نوسانات بیشتری روبهرو شود. راهکارهای کاهش التهاب شامل:
- تقویت تولید داخل با ارزش افزوده بالاتر و بهرهگیری از قطعات داخلی
- مدیریت منطقی ثبتنام و تحویل خودرو برای جلوگیری از سفتهبازی
- شفافسازی روند قیمتگذاری و حمایت از خریداران واقعی
با اتخاذ این اقدامات و هماهنگی صنایع، میتوان از تلاطمهای بازار خودرو کاسته و ثبات نسبی قیمتی را برای مصرفکنندگان و تولیدکنندگان فراهم کرد.