بازار خودروهای برقی هند؛ میدان نبرد بی‌وای‌دی و تسلا

0
هند میدان نبرد بی‌وای‌دی و تسلا شد

هند میدان نبرد بی‌وای‌دی و تسلا شد

هند در مسیر تحول خودروسازی، به کانون رقابت اصلی تولیدکنندگان خودروهای برقی هند تبدیل شده است. بی‌وای‌دی (BYD) و تسلا، دو برند پیشروی جهانی، با وجود موانع تعرفه‎‌ای و ژئوپلیتیکی، در بازار خودروهای برقی هند برای کسب سهم راه دشواری را در پیش گرفته‌اند.

چشم‌انداز بازار خودروهای برقی هند

بر اساس گزارش آژانس بین‌المللی انرژی (IEA)، فروش جهانی خودروهای برقی در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲۳ میلیون دستگاه خواهد رسید که هند می‌تواند تا سال ۲۰۳۰ به سالانه ۲–۳ میلیون دستگاه رشد فروش آن برسد. اما در حال حاضر، سهم بازار خودروهای برقی هند کمتر از یک درصد کل ناوگان است و زیرساخت شارژ و قیمت بالا دو مانع اصلی رشد محسوب می‌شوند.

هند میدان نبرد بی‌وای‌دی و تسلا شد
هند میدان نبرد بی‌وای‌دی و تسلا شد

ورود تسلا به بازار خودروهای برقی هند

تسلا سرانجام در ژوئیه ۲۰۲۴ فروش مدل Y را در دو نمایشگاه دهلی و بمبئی آغاز کرد. قیمت حدود ۷۰ هزار دلاری این خودرو (۶ میلیون روپیه) در مقایسه با قیمت پایه آمریکا بیش از دو برابر است. تسلا، علاوه بر ایجاد شبکه خدمات پس از فروش، در حال جذب نیروی آزمایش‌کننده سیستم خودران است تا فناوری کمک‌راننده‌اش را در بازار خودروهای برقی هند پیاده کند.

چالش‌های تسلا در هند

  • تعرفه ۷۰ درصدی واردات: افزایش ناگزیر قیمت نهایی مدل Y
  • ضعف زیرساخت سوپرشارژر و شبکه شارژ عمومی
  • رقابت تاتا موتورز، ماهیندرا و استارتاپ‌های بومی که از معافیت‌ها بهره می‌برند

چالش و فرصت برای بی‌وای‌دی

بی‌وای‌دی که به‌خاطر روابط سرد سیاسی با هند گاه حتی مدیرانش ویزا نمی‌گرفتند، توانسته با عرضه مدل‌های Atto 3 و Sealion 7 بیش از ده هزار دستگاه فروش کند. با این حال حضور بازار خودروهای برقی هند برای بی‌وای‌دی با چالش‌های زیر همراه است:

  • دسترسی محدود به سرمایه‌گذاری مشترک با خودروسازان داخلی
  • نگرانی مصرف‌کنندگان هندی از خدمات پس از فروش و تأمین قطعات

نقش خودروسازان بومی و چشم‌انداز آینده

تاتا موتورز و ماهیندرا با عرضه خودروهای ارزان‌قیمت الکتریکی، بخش قابل‌توجهی از بازار خودروهای برقی هند را در اختیار دارند. آن‌ها با کاهش قیمت و توسعه زیرساخت شارژ در شهرها و جاده‌های اصلی، جذابیت بیشتری برای مشتریان متوسط ایجاد کرده‌اند.

به گزارش مک‌کنزی، رشد بازار خودروهای برقی هند در دهه آینده بستگی به توسعه سریع شبکه شارژ، سیاست‌های تشویقی دولت برای تولید داخل و کاهش هزینه باتری دارد. با توجه به جمعیت یک‌میلیاردو۴۰۰ میلیونی و روند شهری‌شدن سریع، هند می‌تواند به سومین بازار بزرگ خودروهای برقی جهان تبدیل شود—میدانی که تسلا و بی‌وای‌دی اکنون بر سر آن به رقابت پرداخته‌اند.

منابع
IEA, Global EV Outlook 2024
McKinsey, India electric vehicle market report, 2023

مجله خودرویی آر سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *