تویوتا هایلوکس برقی ۲۰۲۶ سرانجام رونمایی شد؛ تحولی قدرتمند در دنیای وانت‌های آفرود

تویوتا هایلوکس، نامی مترادف با سرسختی و پایداری در جاده‌ها و مسیرهای دشوار، با ورود به نسل نهم خود در سال ۲۰۲۶ فصل جدیدی را در تاریخ خودروهای کار و آفرود می‌گشاید. این بار، افسانه تویوتا با تمرکز بر پیشرانه‌های پاک و آینده‌نگر، از جمله تویوتا هایلوکس برقی، آماده فتح بازارهای جهانی است و نشان می‌دهد که چگونه می‌توان میراث دوام و کارایی را با نوآوری‌های مدرن و دوستدار محیط زیست ترکیب کرد.

تویوتا هایلوکس برقی

تحول در طراحی و کابین نسل نهم تویوتا هایلوکس

تویوتا برای نسل جدید هایلوکس، زبانی طراحی با عنوان «سخت و چابک» (Tough and Agile) را برگزیده است. نمای جلوی این وانت، با چراغ‌های باریک و مدرن و نوشته‌ی کلاسیک TOYOTA، ظاهری جسورانه و متمایز به آن بخشیده است. در مدل تمام‌برقی (BEV)، جلوپنجره سنتی جای خود را به طراحی آیرودینامیک داده و رینگ‌های آلیاژی خاص، جلوه‌ای پیشرفته و مدرن به تویوتا هایلوکس برقی می‌بخشد. پله‌ی جدید عقب برای بارگیری آسان‌تر و رکاب‌های جانبی بازطراحی‌شده، از دیگر نوآوری‌های ظاهری هستند. تویوتا همچنین اعلام کرده که این وانت محبوب تنها در نسخه‌ی دو کابین (Double Cab) عرضه خواهد شد تا به نیازهای عمده‌ی بازار پاسخ دهد.

فضای داخلی تویوتا هایلوکس ۲۰۲۶ نیز دستخوش تغییرات چشمگیری شده و از طراحی مدرن لندکروزر الهام گرفته است. کنسول مرکزی افقی با نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ اینچی برای راننده و نمایشگر لمسی چندرسانه‌ای (با ابعاد تا ۱۲.۳ اینچ) در مرکز داشبورد، تجربه‌ای لوکس و پیشرفته را فراهم می‌کند. کنترل‌های سیستم چهارچرخ محرک (AWD) و حالت‌های آفرود به‌شکل یکپارچه در دسترس قرار گرفته‌اند و مدل هایلوکس برقی از سیستم تعویض دنده الکترونیکی (Shift-by-Wire) بهره می‌برد. برای افزایش راحتی سرنشینان، شارژر بی‌سیم و پورت‌های USB در عقب کابین در نظر گرفته شده و برنامه‌ی MyToyota امکان مدیریت هوشمندانه ناوگان را برای مدیران فراهم می‌آورد.

هایلوکس برقی ۲۰۲۶: قدرت، پایداری و برد عملیاتی

وانت تویوتا هایلوکس برقی (BEV) به عنوان یکی از مهم‌ترین نوآوری‌های تویوتا، بدون قربانی کردن اصولی همچون کیفیت، دوام و قابلیت اطمینان (QDR)، تجربه‌ای بی‌صدا و دوستدار محیط زیست را ارائه می‌دهد. این مدل از یک باتری لیتیوم-یونی با ظرفیت ۵۹.۲ کیلووات ساعت نیرو می‌گیرد که نیروی خود را به هر دو محور جلو و عقب منتقل می‌کند. گشتاور ۲۰۵ نیوتن‌متر در محور جلو و ۲۶۸.۶ نیوتن‌متر در محور عقب، قدرت کافی برای عملیات‌های سنگین را تضمین می‌کند.

برد حرکتی این تویوتا هایلوکس برقی بر اساس استاندارد WLTP حدود ۲۴۰ کیلومتر اعلام شده است. همچنین، ظرفیت بار مفید ۷۱۵ کیلوگرم و توان یدک‌کشی ۱۶۰۰ کیلوگرم، آن را به یک ابزار کارآمد تبدیل می‌کند. مهندسان تویوتا ساختار سنتی بدنه روی شاسی (Body-on-Frame) را حفظ کرده‌اند تا استحکام و مقاومت خودرو در برابر ضربات حفظ شود. باتری این وانت با طراحی مقاوم در برابر نفوذ آب و ضربه، به تویوتا هایلوکس برقی اجازه می‌دهد تا مانند نسخه‌های احتراق داخلی، از مسیرهای آبی عمیق عبور کند. سیستم Multi-Terrain Select نیز با تنظیم خودکار گشتاور و ترمز، عملکرد آفرود این هایلوکس برقی را بهینه می‌سازد.

راهکارهای نوین تویوتا: هیبریدی و هیدروژنی در خانواده هایلوکس

علاوه بر مدل تمام‌برقی، تویوتا نسل جدید هایلوکس را با پیشرانه‌های متنوع دیگری نیز روانه بازار می‌کند تا به فلسفه‌ی «چندمسیره» خود در کاهش آلایندگی وفادار بماند. مدل تویوتا هایلوکس هیبرید ۴۸ ولت، که از سال ۲۰۲۵ عرضه شده و تولید انبوه آن از بهار ۲۰۲۶ آغاز می‌شود، به سرعت به محبوب‌ترین نسخه در اروپا تبدیل خواهد شد.

این سیستم هیبریدی شامل یک باتری لیتیوم-یونی ۴۸ ولتی، یک موتور-ژنراتور و یک مبدل DC-DC است که به موتور ۲.۸ لیتری دیزلی کمک می‌کند تا رانندگی نرم‌تر، بی‌صداتر و کم‌مصرف‌تری را فراهم آورد. این نسخه توان حمل بار تا ۱ تن و یدک‌کشی تریلرهای ترمزدار تا ۳۵۰۰ کیلوگرم را دارد. اجزای سیستم هیبریدی با محافظت کامل در برابر شرایط سخت طراحی شده‌اند، به‌گونه‌ای که موتور-ژنراتور در بالای موتور نصب شده تا قابلیت عبور از آب تا عمق ۷۰۰ میلی‌متر حفظ شود. سیستم Multi-Terrain Select و مانیتور چندمنظوره آفرود نیز برای بهبود تجربه رانندگی در مسیرهای ناهموار در این مدل تعبیه شده‌اند.

همچنین، تویوتا با گام برداشتن به سوی آینده‌ای کاملاً پاک، رسماً تأیید کرده است که نسخه‌ی تویوتا هایلوکس پیل سوختی (FCEV) را تا سال ۲۰۲۸ به بازار خواهد آورد. این وانت از فناوری پیل سوختی هیدروژنی بهره می‌برد و بیانگر تعهد تویوتا به توسعه‌ی اکوسیستم‌های هیدروژنی و زیرساخت‌های آن در قاره اروپا است. در این میان، تویوتا همچنان به تولید مدل‌های موتور احتراق داخلی (۲.۸ لیتری دیزلی و ۲.۷ لیتری بنزینی) برای بازارهای خاص اروپای شرقی ادامه خواهد داد.

ایمنی و فناوری: هایلوکس برقی مجهز به جدیدترین نوآوری‌ها

نسل جدید هایلوکس برای اولین بار در تاریخ خود، از فرمان برقی (EPS) بهره‌مند شده است. این سیستم نه تنها مانورپذیری و دقت رانندگی را بهبود می‌بخشد، بلکه بازخورد ناگهانی از مسیرهای ناهموار را نیز کاهش می‌دهد. بسته‌ی ایمنی Toyota T-Mate نیز در این مدل به‌طور چشمگیری ارتقاء یافته و مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته را ارائه می‌دهد:

سیستم ایمنی Toyota Safety Sense پیشرفته: شامل قابلیت‌های کلیدی نظیر جلوگیری از شتاب ناگهانی در سرعت پایین، کمک‌رانندگی پیشگیرانه و سیستم توقف اضطراری رانندگی.

فناوری‌های کمک‌راننده مدرن: شامل مانیتور نقطه کور (BSM)، دستیار خروج ایمن از خودرو (SEA)، دوربین نظارت بر راننده و امکان به‌روزرسانی‌های بی‌سیم (OTA) برای ارتقاء مداوم نرم‌افزاری.

رونمایی از تویوتا هایلوکس برقی ۲۰۲۶ و دیگر نسخه‌های آن، تنها آغازگر فصل جدیدی برای این وانت افسانه‌ای نیست، بلکه نشان‌دهنده پایبندی تویوتا به استراتژی «چندمسیره» خود در حرکت به سوی آینده‌ای بدون آلایندگی است. نسل نهم هایلوکس با ترکیب بی‌نظیر قدرت، دوام و پیشرفت‌های فناورانه در قالب تویوتا هایلوکس برقی، هیبریدی و هیدروژنی، بار دیگر توانایی تویوتا را در نوآوری و تعهد به پایداری بدون قربانی کردن قابلیت‌های اساسی به اثبات می‌رساند. این خودرو، نمادی از آینده‌ای است که در آن کارایی و مسئولیت‌پذیری زیست‌محیطی در کنار هم قرار می‌گیرند.

مجله خودرویی آر سی


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا