خروج نیسان از ده خودروساز برتر جهان پس از ۱۶ سال

0
Nissan

Nissan

هوندا فروش نیسان در نیمه نخست سال ۲۰۲۵ با کاهش ۶ درصدی به ۱.۶۱ میلیون دستگاه رسید و برای اولین‌بار از سال ۲۰۰۹ از فهرست ده خودروساز پرفروش جهان خارج شد. این افت، نمایانگر مشکلات مالی و عملیاتی است که نیسان در ماه‌های اخیر با آن دست‌به‌گریبان بوده است.

در این بازه زمانی، خودروساز چینی BYD با رشد ۳۳ درصدی فروش، جایگاه هشتم را از آن خود کرد و رقیب ژاپنی دیرینه، سوزوکی، برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۴ با فروش ۱.۶۳ میلیون دستگاه، نیسان را پشت سر گذاشت. همچنین شرکت ژجی («Geely») دیگر خودروساز بزرگ چین، موفق شد از نیسان عبور کند و سهم بزرگ‌تری از بازار جهانی خودرو کسب نماید.

Nissan
Nissan

کارنامه مالی نیسان در فصل دوم سال جاری حاکی از زیان ۱۵.۷ میلیارد ین (حدود ۱۰۵ میلیون دلار) است؛ این چهارمین فصل پیاپی زیان‌ده برای این شرکت به شمار می‌آید. مقایسه ارقام در بازه زمانی مشابه سال گذشته نشان می‌دهد که نیسان آن‌هنگام با ثبت سود ۲۸.۵ میلیارد ین (حدود ۱۹۱ میلیون دلار) در مسیر رشد قرار داشت.

در بزرگ‌ترین بازار خود، چین، فروش نیسان ۱۸ درصد کاهش یافت و به ۲۷۰ هزار دستگاه رسید؛ رقمی که در اوج سال ۲۰۱۸ به بیش از ۷۲۰ هزار خودرو هم رسیده بود. در ژاپن، مهم‌ترین بازار خانگی این برند، فروش ۱۰ درصد افت کرد و با ثبت ۲۲۰ هزار دستگاه، کمترین سطح فروش داخلی از سال ۱۹۹۳ تاکنون را تجربه نمود.

برای بازگشت به مسیر رشد، نیسان برنامه‌های متعددی تدارک دیده است. در ایالات متحده، مدل به‌روزشده لیف الکتریکی با قیمت پایه رقابتی ۳۱ هزار و ۴۸۵ دلار عرضه شده و کراس‌اور کیکس نیز با فروش بیش از ۵۰ هزار دستگاه در نیمه اول سال، تحرک بیشتری پیدا کرده است. گزارش‌ها حاکی است بازگشت شاسی‌بلند آفرودی ایکسترا (Xterra) نیز در دستور کار قرار دارد.

در بازار چین، سدان برقی N7 با قیمت شروع ۱۱۹ هزار و ۹۰۰ یوان (حدود ۱۶ هزار و ۷۲۷ دلار) عرضه شده و استقبال اولیه مطلوب بوده است. نیسان وعده داده چند مدل برقی دیگر را نیز در ماه‌های پیش‌رو معرفی و روانه بازار کند تا همگام با روند جهانی الکتریکی‌سازی پیش برود. علاوه بر این، برنامه بلندمدت «Nissan Ambition 2030» تمرکز روی کاهش انتشار کربن و توسعه پلتفرم‌های مشترک با رنو را در دستور کار دارد.

با توجه به رقابت روزافزون در حوزه خودروهای برقی و نیاز به تقویت ساختار مالی، آینده نیسان وابسته به اجرای سریع این برنامه‌ها و بهبود عملکرد در بازارهای کلیدی خواهد بود.

مجله خودرویی rc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *