خودروسازان آمریکایی در برابر موج رقابت آسیایی؛ وعده‌های ترامپ چه کرد؟

0
قراردادهای ترامپ ناجی خودروسازان آمریکایی نشد

قراردادهای ترامپ ناجی خودروسازان آمریکایی نشد

اجرای قراردادهای تجاری جدید و تغییرات تعرفه‌ای در دوره ترامپ با هدف تقویت خودروسازان آمریکایی آغاز شد، اما در سه بازار کلیدی ویتنام، اندونزی و ژاپن این شرکت‌ها هنوز سهم قابل‌توجهی ندارند. با وجود تعرفه صفر در ویتنام یا کاهش تدریجی موانع در اندونزی و ژاپن، برندهای آمریکایی نتوانسته‌اند فاصله را با رقبای آسیایی و اروپایی جبران کنند.

قراردادهای ترامپ ناجی خودروسازان آمریکایی نشد
قراردادهای ترامپ ناجی خودروسازان آمریکایی نشد

چرا خودروسازان آمریکایی عقب ماندند؟

کاهش تعرفه‌ها تنها یکی از ابزارهای سیاست تجاری بود، اما خودروسازان آمریکایی در این بازارها با چالش‌های زیر روبه‌رو شدند:

  • ضعف در شناخت برند و هماهنگی محصول با سلیقه محلی: شرکت‌های ویتنامی و تویوتا و هیوندای با سرمایه‌گذاری در زنجیره تأمین و تولید منطقه‌ای، جایگاه خود را تثبیت کرده‌اند.
  • ساختار هزینه بالاتر: تعرفه‌های داخلی آمریکا روی قطعات و مواد اولیه، هزینه نهایی خودرو را بالا برده و قیمت رقابتی را دشوار کرده است.

موانع کلیدی برای بازارهای آسیایی

در اندونزی ویتنام، مصرف‌کنندگان بعد از کاهش تعرفه‌ها باز هم به سراغ برندهایی می‌روند که قیمت مناسب و شبکه خدمات پس از فروش قوی دارند. در ژاپن نیز تناسب محصول با فضاهای شهری و حساسیت بالا به مصرف سوخت باعث شده خودروهای بزرگ آمریکایی چندان مورد توجه قرار نگیرند.

راهکارهایی برای بازگشت رقابت

برای احیای جایگاه خودروسازان آمریکایی در بازارهای کلیدی، لازم است:

  • سرمایه‌گذاری جدی در خودروهای برقی و فناوری‌های خودران برای پاسخ به تقاضای جهانی به‌سمت پایداری
  • ایجاد شراکت‌های راهبردی با تولیدکنندگان محلی و تأسیس خطوط تولید منطقه‌ای

با اتکا به نوآوری و انعطاف محصول، خودروسازان آمریکایی می‌توانند از شرایط تعرفه‌ای بهره‌برداری کنند و جایگاه خود را در بازارهای در حال رشد آسیا تقویت نمایند.

مجله خودرویی آر سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *