خودروسازان چینی در اروپا؛ برگ برنده پلاگین‌هیبریدی

0
خودروسازان چینی در اروپا

خودروسازان چینی در اروپا

در ماه اوت ۲۰۲۴، خودروسازان چینی در اروپا برای نخستین‌بار از فروش رنو و آئودی عبور کردند که این موفقیت مدیون رشد بی‌سابقه خودروهای پلاگین‌هیبریدی (PHEV) آنها بود. با ثبت بیش از ۴۳ هزار دستگاه فروش و سهم بازار ۵.۵ درصدی، برندهایی مانند BYD، MG و Chery نشان دادند که خودروسازان چینی در اروپا توان تبدیل‌شدن به رقبای جدی تولیدکنندگان سنتی را دارند.

خودروسازان چینی در اروپا
خودروسازان چینی در اروپا

دلایل موفقیت خودروسازان چینی در اروپا

تحلیل بازار خودرو اروپا در نیمه نخست ۲۰۲۴ از افزایش تقاضای PHEV حکایت دارد؛ به‌طوری‌که فروش پلاگین‌هیبریدها در اوت با ۵۹ درصد رشد به حدود ۸۴ هزار دستگاه رسید. سهم خودروسازان چینی در اروپا در این بخش با ۱۴ برابر افزایش، به ۱۱ هزار دستگاه بالغ شد. مهم‌ترین عوامل این جهش عبارت‌اند از:

  • قیمت رقابتی و بسته‌های خدمات پس از فروش گسترده
  • تطبیق با استانداردهای آلایندگی اتحادیه اروپا و آینده مقررات CO₂
  • افزایش خط تولید محلی تا پایان ۲۰۲۸ (طبق برنامه BYD)

مقایسه فروش در اوت ۲۰۲۴

براساس داده‌های JATO Dynamics، در اوت امسال:

  • خودروسازان چینی: ۴۳,۵۰۰ دستگاه (سهم بازار ۵.۵٪)
  • آئودی: ۴۱,۳۰۰ دستگاه
  • رنو: ۳۷,۸۰۰ دستگاه

در عین حال، سهم خودروهای تمام‌برقی در بازار اروپا با ۲۷ درصد رشد، فراتر از میانگین پنج درصدی کل بازار قرار گرفت و مدل Y تسلا با وجود افت ۳۷ درصدی فروش نسبت به سال گذشته، همچنان پرفروش‌ترین برقی است.


با ادامه روند رو به رشد تقاضا برای پلاگین‌هیبریدها و الکتریکی‌ها، خودروسازان چینی در اروپا نه تنها به‌دنبال توسعه شبکه تولید محلی هستند، بلکه با تنوع مدل و قیمت‌گذاری هوشمندانه می‌توانند سهم‌شان را در بازار ۲٫۵ میلیون دستگاهی اروپا تا بالای ۱۰ درصد ارتقا دهند. این پدیده، نشانه‌ای از حرکت تدریجی صنعت خودرو به سوی گزینه‌های پاک، اقتصادی و بومی‌سازی‌شده است.

مجله خودرویی آر سی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *