رونمایی نسل دوم فولکسواگن تی-راک ۲۰۲۶؛ گلف در عصر SUVها
Volkswagen T Roc
نسل دوم تی-راک سرانجام وارد میدان شد تا جایگاه گلف را به عنوان پرفروشترین محصول فولکسواگن به چالش بکشد. این کراساوور جمعوجور که از اواخر ۲۰۱۷ تاکنون بیش از دو میلیون دستگاه فروش داشته است، اکنون با ابعادی بزرگتر، طراحی بهروز و تکنولوژیهای نوین راهی بازار اروپا میشود.
ابعاد و پلتفرم ارتقاء یافته
تی-راک جدید با افزایش ۱۲۲ میلیمتری طول به ۴۳۷۳ میلیمتر رسیده و فاصله محوری آن نیز ۲۸ میلیمتر بیشتر شده تا فضای پای سرنشینان عقب بهبود یابد. بر پایه معماری MQB فولکسواگن ساخته شده، این خودرو همچنان بین تی-کراس و تیگوان در سبد کراساوورها قرار میگیرد.

زبان طراحی امروزی با حداقل ریسک
در نسخه R-Line، جلو و عقب تی-راک میزبان نوارهای نورانی LED، خروجیهای اگزوز حجیم تزئینی، نشانهای روشنشونده و تزئینات مشکی براق است. فرم کلی طراحی محافظهکارانه باقی مانده تا مشتریان سنتی فولکسواگن نیز احساس راحتی کنند.
کابین دیجیتال و امکانات رفاهی
داشبورد جدید بیش از ۹۰ درصد دکمههای مکانیکی را حذف کرده و از دو نمایشگر ۱۰.۴ و ۱۲.۹ اینچی برای صفحه آمپر و سیستم اطلاعاتسرگرمی بهره میبرد. پشتیبانی از اپل کارپلی و اندروید اتو، شارژ بیسیم موبایل و سیستمهای پیشرفته کمکراننده مانند هشدار خروج از مسیر و کروز کنترل هوشمند، از دیگر امکانات این مدل است. فولکسواگن وعده داده دکمههای فیزیکی پرکاربرد را در فاز بعدی آپشنهای رسمی اضافه کند.
حذف دستهدنده کلاسیک و تمرکز روی اتوماتیک
نسل دوم فاقد دستهدنده حجیم بین صندلیهاست و به جای آن از شیفتر ستون فرمان استفاده میکند. فولکسواگن گیربکس دستی را کنار گذاشته و تمامی تیپها با گیربکس اتوماتیک دوکلاچه هفتسرعته عرضه میشوند.

پیشرانههای کمتعداد اما کارآمد
در زمان معرفی، تنها پیشرانه ۱.۵ لیتری بنزینی ملایم-هیبرید با ۱۱۴ اسببخار در نسخه پایه و ۱۴۸ اسببخار در تیپهای بالاتر قابل انتخاب است. هر دو نسخه دیفرانسیل جلو و مجهز به گیربکس DSG خواهند بود. دو پیشرانه هیبریدی جدید «از صفر توسعهیافته» هم در راه است اما آنها نیز بهصورت تکدیفرانسیل عرضه میشوند. متقاضیان سیستم چهارچرخ محرک 4Motion میتوانند مدل مجهز به موتور ۲.۰ لیتری بنزینی را با یا بدون فناوری ملایم-هیبرید انتخاب کنند.
افزایش فضای بار و پایداری محیطزیستی
حجم صندوق عقب با ۲۰ لیتر افزایش به ۴۶۵ لیتر رسیده و امکان تنظیم کف صندوق برای حمل بارهای بلند فراهم شده است. فولکسواگن در ساخت کابین از ۴۰ کیلوگرم پلاستیک بازیافتی استفاده کرده که حدود ۲۰ درصد از مواد داخلی را تشکیل میدهد و نشاندهنده تعهد این شرکت به کاهش ردپای کربنی است.
بهبود آیرودینامیک و گزینههای چرخ
ضریب پسار تی-راک جدید با ۱۰ درصد کاهش به ۰.۲۹ رسیده تا مصرف سوخت و پایداری در بزرگراهها ارتقاء یابد. رینگهای ۱۹ اینچی همچنان در دسترس است و علاقهمندان میتوانند رینگهای ۲۰ اینچی را برای ظاهری اسپرتتر انتخاب کنند.
نسخه اسپرت R در راه است
پریمیومترین ورژن R که اواخر ۲۰۲۷ معرفی میشود، از قدرتمندترین نسخه چهارسیلندر توربو به همراه برخی ارتقاءهای فنی سود خواهد برد. گفته میشود این مدل توانایی رقابت با کراساوورهای اسپرت رقبایی مثل کوپرا آتکا R را دارد.
زمان و محدوده عرضه
نسل دوم تی-راک از نوامبر ۲۰۲۵ در نمایشگاههای اروپا قابل خرید است، اما برنامهای برای عرضه آن در آمریکا وجود ندارد و مدل Taos همچنان کوچکترین SUV فولکسواگن در ایالات متحده باقی میماند. مدل کانورتیبل نسل اول هم تا سال ۲۰۲۷ تولید خواهد شد.
فروش برتر در مقایسه با گلف
در هفت ماه اول سال جاری، تی-راک با ثبت ۱۲۷,۳۰۹ دستگاه فروش، از گلف با ۱۱۹,۹۵۹ دستگاه پیشی گرفته است. این آمار نشان میدهد بازار اروپا بیش از هر زمان دیگری به کراساوورهای جمعوجور علاقهمند شده است.
نکات تکمیلی
- تی-راک جدید مجهز به آخرین نسخه سیستم کمکپارک خودکار و تشخیص علائم ترافیکی است.
- رنگهای متنوع بدنه و بستههای آپشن برای داخلی لوکس یا اسپرت در دسترس خواهد بود.
- با توجه به ممنوعیت آینده موتورهای بنزینی، نسخههای هیبریدی نقش کلیدی در خط تولید فولکسواگن ایفا خواهند کرد.