سوپربایک برقی دوکاتی؛ پیشروی با باتری حالت جامد
معرفی سوپربایک برقی دوکاتی با باطری حالت جامد، آزمایش فناوری آینده
در نمایشگاه IAA Mobility ۲۰۲۵ در مونیخ، دوکاتی از نسخه آزمایشی V21L برقی مجهز به باتری حالت جامد QSE-5 رونمایی کرد؛ پروژهای مشترک میان دوکاتی، PowerCo و کوانتوماسکیپ که نخستین کاربرد این فناوری در یک وسیله نقلیه گروه فولکسواگن بهشمار میآید.
فناوری انقلابی باتری حالت جامد
باتریهای QSE-5 کوانتوماسکیپ به جای الکترولیت مایع، از آند لیتیم فلزی و جداکننده سرامیکی بهره میبرند. مزایای اصلی این ساختار عبارتاند از:
- چگالی انرژی بالا: ۸۴۴ واتساعت بر لیتر؛
- شارژ سریع: رسیدن از ۱۰٪ تا ۸۰٪ ظرف ۱۲ دقیقه؛
- ایمنی بیشتر و طول عمر طولانیتر نسبت به لیتیوم یونی سنتی.

در سه سال توسعه بر روی V21L مسابقهای، افزون بر ۸.۲ کیلوگرم کاهش وزن بسته باتری شاهد بودیم؛ با ۹۸۰ سلول QSE-5، این کانسپت گامی بلند برای نزدیککردن وزن و برد برقی به استاندارد موتورهای درونسوز برداشت.
V21L؛ آزمایشگاهی متحرک برای آینده برقی
نسخه V21L کانسپت که برگرفته از موتورسیکلت قهرمانی MotoE است، دادههای عملی ارزشمندی در شرایط پیست برای بهینهسازی باتریهای حالت جامد فراهم میکند. این پروژه نشان میدهد حتی خودروهای اسپرت دوچرخهوار قادرند به عملکردی مشابه ۲۰۰+ اسببخار با وزن و شارژدهی رقابتی دست یابند—چالشی که پیش از این برای باتریهای لیتیوم یونی دشوار بود.
منابع
- VW Group Pushes E-2w Envelope with World-first Solid-state Battery Electric Motorcycle، Autocar Pro، سپتامبر ۲۰۲۵
- QuantumScape and PowerCo Debut Solid-State Batteries in Ducati Motorcycle at IAA Mobility، QuantumScape Press Release، سپتامبر ۲۰۲۵