عقبنشینی برقیسازی فولکسواگن؛ تاخیر در عرضه گلف و تیراک الکتریکی
بحران مالی در فولکسواگن، تولید گلف و تیراک برقی به تعویق افتاد
فولکسواگن که سالهاست خود را پیشتاز گذار به فناوری برقی میداند، بهدلیل چالشهای مالی و فروش پایینتر از انتظار، برنامه معرفی دو مدل کلیدی بر پایه پلتفرم SSP را به تعویق انداخته است. شاسیبلند کوچک ID.Roc (تیراک برقی) که قرار بود پاییز ۲۰۲۹ روانه بازار شود، اکنون به تابستان ۲۰۳۰ موکول شده و هاچبک محبوب ID.Golf—نسخه تمامبرقی گلف ۸—نیز عرضهاش تا حوالی سال ۲۰۳۰ به تأخیر افتاده است.
دلایل اصلی تأخیر
فولکسواگن برای اجرای این پروژههای برقی، میلیاردها یورو در کارخانههای آلمان و مکزیک سرمایهگذاری کرده بود. اما ترکیب سرمایهگذاری سنگین و رشد نهچندان شتابان تقاضای خودروهای برقی باعث شده تا:
- برنامه ریاضت اقتصادی ادامه یابد و کاهش ۱۵ میلیارد یورویی هزینهها در سال گذشته، امسال نیز پی گرفته شود
- بازنگری در حجم تولید کارخانه و زمانبندی پروژههای زیرساختی (مثل انتقال تولید گلف بنزینی از ولفسبورگ به مکزیک) صورت گیرد

یک منبع داخلی میگوید: «انتظار داشتیم با شتاب تقاضا همگام شویم، اما فعلاً فروش الکتریکیها آنچنان قدرتمند نیست که جوابگوی سرمایهگذاری ما باشد.»
پیامدها و نگاه به آینده
این تأخیرها فراتر از دو مدل خاص، چشمانداز کلی فولکسواگن را تحتتأثیر قرار میدهد. رسیدن به اهداف «کربن نول تا ۲۰۵۰» و هماهنگی با قوانین اروپایی کاهش انتشار CO₂ (Fit for 55) مستلزم بازنگری در استراتژی برقیسازی است. احتمالاً پیش از راهاندازی SSP در ولفسبورگ، خط تولید کارخانههای دیگر—از جمله زاکسنهاوزن و چانشان—درگیر ارتقا فناوری و صرفهجویی هزینه خواهند شد.
با وجود این پیچوخم، فولکسواگن همچنان وعده میدهد تا پایان دهه جاری بیش از ۱۲۸ مدل برقی و هیبریدی عرضه کند. اما واکنش بازار به این برنامهها و توانایی غول آلمانی در جلب اعتماد خریداران الکتریکی، مشخص میکند که آیا این تأخیر صرفاً یک گام احتیاطی است یا نشانه بحران عمیقتر در مسیر برقیسازی.