فراری الکتریکا با بیش از هزار اسببخار وارد میدان میشود
رازهای اولین فراری برقی فاش شد غرش فراری الکتریکا بلندتر از موتورهای 12 سیلندر + تصاویر
نخستین فراری تمامبرقی در راه است
فراری با رونمایی از مدل الکتریکا در تابستان ۲۰۲۶، نخستین خودروی تمامبرقی خود را روانه بازار خواهد کرد. این خودرو نتیجه بیش از یک دهه توسعه فناوریهای برقیسازی در مارانلو است؛ مسیری که از فرمول یک آغاز شد و حالا به نقطه عطفی در تاریخ این برند افسانهای رسیده است.
قدرت و گشتاور فراری الکتریکا؛ فراتر از تستاروسا
الکتریکا با چهار موتور الکتریکی مستقل، مجموعاً بیش از ۱۰۰۰ اسببخار قدرت و ۱۱٬۵۰۰ نیوتنمتر گشتاور در حالت لانچ تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت تنها ۲.۵ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۱۰ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
فناوریهای پیشرفته در موتور و سیستم خنککاری
موتورهای الکتریکا بر پایه فناوری فرمول یک طراحی شدهاند و با سیستم خنککاری آبی و رزین رسانا، گرما را بهطور یکنواخت توزیع میکنند. مکانیزم قطع اتصال هوشمند در محور جلو، مصرف انرژی را در بزرگراهها کاهش میدهد و تنها در ۵۰۰ میلیثانیه عمل میکند.

هندلینگ و پایداری در کلاس جهانی
با قابلیت Torque Vectoring، هر چهار موتور بهصورت مستقل کنترل میشوند تا در پیچها و مانورهای سریع، پایداری و چابکی بینظیری ارائه دهند. راننده میتواند بین سه حالت رانندگی Range، Tour و Performance جابهجا شود که هرکدام تنظیمات متفاوتی برای توان، کشش و انتقال نیرو دارند.
تجربه رانندگی با شیفتر مجازی
فراری با سیستم Torque Shift Engagement، تجربه تعویض دنده را در خودروهای برقی شبیهسازی کرده است. پدال سمت راست فرمان پنج سطح گشتاور را فعال میکند و پدال سمت چپ حس ترمز موتور را در پیچها بازسازی میکند.
صدای فراری الکتریکا؛ اصیل و غیرمصنوعی
برخلاف صدای مصنوعی در خودروهای برقی دیگر، فراری از ارتعاشات طبیعی موتورهای عقب استفاده کرده و آنها را از طریق بلندگوها در کابین پخش میکند. این صدا تقلیدی از موتورهای بنزینی نیست، بلکه هویتی صوتی و منحصربهفرد برای الکتریکا خلق میکند.
شاسی و تعلیق؛ ترکیبی از پایداری و راحتی
شاسی آلومینیومی بازیافتی الکتریکا باعث کاهش ۶.۷ تُن دیاکسیدکربن در هر دستگاه میشود. باتریها در پایینترین نقطه خودرو نصب شدهاند تا مرکز ثقل را ۸۰ میلیمتر پایینتر از مدلهای بنزینی قرار دهند. سیستم تعلیق فعال با موتور ۴۸ ولتی و زیرشاسی مستقل در محور عقب، راحتی و دینامیک رانندگی را همزمان تضمین میکنند.
باتری و برد حرکتی فراری الکتریکا
باتری ۱۲۲ کیلوواتساعتی با سلولهای پاوچ بلند، برد حرکتی بیش از ۵۳۰ کیلومتر را فراهم میکند. توان شارژ سریع ۳۵۰ کیلوواتی نیز امکان شارژ کامل در حدود نیم ساعت را فراهم کرده است.
طراحی ظاهری و داخلی؛ فراتر از سوپراسپرت
الکتریکا یک خودروی چهاردر و چهارنفره است که به گفته فراری، برای خانواده و دوستان طراحی شده تا تجربه رانندگی فراری را به اشتراک بگذارند. طراحی داخلی توسط استودیوی LoveFrom به رهبری جانی آیو، طراح پیشین اپل، انجام شده است.
چرا فراری اکنون وارد دنیای تمامبرقی شده؟
فراری اعلام کرده تا زمانی که فناوری لازم برای ارائه تجربه رانندگی درخور نام فراری فراهم نباشد، وارد بازار تمامبرقی نمیشود. اکنون با الکتریکا، این برند قصد دارد هم مشتریان وفادار و هم خریداران جدیدی را جذب کند که تنها در صورت برقی بودن، فراری میخرند.