معرفی کراس‌اوور ارزان‌قیمت برقی فولکس‌واگن با قیمت پایه ۲۵ هزار یورو

0
Volkswagen's

Volkswagen's

فولکس‌واگن در آستانه نمایشگاه IAA Mobility در مونیخ از کوچک‌ترین و اقتصادی‌ترین کراس‌اوور برقی خود پرده‌برداری خواهد کرد. این مدل که هنوز نام رسمی ندارد، بر اساس کانسپت ID.2all طراحی شده و هدف آن ارائه پیشرانه پاک با قیمت رقابتی برای عموم مشتریان است. رونمایی رسمی این خودرو برای ۱۶ شهریور برنامه‌ریزی شده و بازدیدکنندگان نمایشگاه از اولین تصاویر و جزییات فنی آن مطلع می‌شوند.

کانسپت اولیه ID.2all سال گذشته در قالب یک هاچ‌بک پنج در کوچک به نمایش درآمد و هم‌زمان با نسخه GTI آن جذابیت‌های اسپرت را نیز نشان داد. حالا نسخه کراس‌اوور این طرح مفهومی با ارتفاع بیشتر از سطح زمین و خطوط عضلانی‌تر، آماده تبدیل به محصول نهایی می‌شود. قرار است این خودرو با قیمت پایه حدود ۲۵ هزار یورو در بازار اروپا عرضه شود، رقمی که از قیمت آغازین ID.3 –‌هاچ‌بک برقی میانی‌رده‌ فولکس‌واگن که بیش از ۳۰ هزار یورو است‌– کمتر است و مشتریان را برای مهاجرت از خودروهای بنزینی و دیزلی ترغیب می‌کند.

Volkswagen's
Volkswagen’s

کراس‌اوور جدید از پلتفرم MEB نسخه دیفرانسیل جلو بهره می‌برد؛ پلتفرمی که در محصولات بزرگ‌تر این گروه معمولا برای مدل‌های عقب‌محور یا دو موتوره به کار می‌رود. این تغییر، کاهش وزن و هزینه ساخت را به همراه داشته و افزایش فضای کابین را نیز تسهیل کرده است. در کنار حذف پیچیدگی‌های انتقال نیرو به چرخ‌های عقب، هزینه‌های نگهداری و تعمیر این خودرو نیز برای مالک کاهش خواهد یافت.

طرح مفهومی نشان‌دهنده چرخ‌های بزرگ، نوارهای نورپردازی تمام‌عرض جلو و عقب و نشان فولکس‌واگن با نور پس‌زمینه است. دسته‌های در، به‌منظور تأکید بر سادگی خطوط بدنه، در این طرح حذف شده اما نسخه تولیدی مجهز به دستگیره‌های پنهان خواهد بود. برای تقویت چهره آفرودی، انتظار می‌رود نسخه نهایی به پوشش‌های مشکی پلاستیکی در اطراف گلگیرها مجهز شود و ستون C با طراحی متضاد، تفاوت آن را با هاچ‌بک معمولی بیشتر نمایان سازد.

از نظر ابعاد، کراس‌اوور برقی فولکس‌واگن اندکی از مدل مفهومی ID.2all بزرگ‌تر است؛ یعنی تقریباً ۴۰۵۰ میلی‌متر طول، ۱۸۱۲ میلی‌متر عرض و ۱۵۳۰ میلی‌متر ارتفاع دارد و فاصله محوری آن ۲۶۰۰ میلی‌متر است. این اندازه‌ها آن را هم‌تراز با خودرویی مثل T-Cross قرار می‌دهد ولی با بهره‌گیری از پلتفرم اختصاصی برقی، فضای داخلی و حجم صندوق بار بیشتر خواهد بود.

براساس اطلاعات کانسپت، موتور نصب‌شده روی محور جلو حدود ۲۲۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند که شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت زیر هفت ثانیه و حداکثر سرعت نزدیک به ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت را برای خودرو فراهم می‌سازد. نسخه‌های آتی امکان تجهیز به پیشرانه دوجفت‌موتوره و سامانه چهارچرخ‌محرک را نیز خواهند داشت، هرچند فولکس‌واگن احتمالاً برای مدل اقتصادی خود صرفاً از دیفرانسیل جلو استفاده کند.

این کراس‌اوور تنها نقطه ورود به خانواده برقی فولکس‌واگن نخواهد بود؛ سال ۲۰۲۶ مدل شهری‌تر ID.1 با قیمت پایه ۲۰ هزار یورو جایگزین e-up! می‌شود و مسیر گسترش سبد محصولات الکتریکی این برند را تداوم می‌بخشد. هم‌زمان، رشد فروش خودروهای برقی گروه فولکس‌واگن در نیمه اول سال جاری به ۴۶۵ هزار دستگاه و افزایش ۴۷ درصدی نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد این شرکت با شتاب در حال تبدیل شدن به پیشرو بازار خودروهای پاک اروپاست.

با عرضه کراس‌اوور ارزان‌قیمت فولکس‌واگن، رقابت در کلاس B-SUV‌های برقی شدت می‌گیرد و خریداران بیشتری امکان ورود به نسل جدید حمل‌ونقل برقی را پیدا می‌کنند. کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند این خودرو با رقابت مستقیم با مدل‌هایی مثل Dacia Spring یا Renault 5 Electric، نقطه عطفی در قیمت‌گذاری و دسترسی‌پذیری خودروهای الکتریکی در بازار جهانی ایجاد کند.

مجله خودرویی rc

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *