مکلارن با شاسیبلند تمامبرقی وارد عصر جدید خود میشود
مکلارن
شرکت بریتانیایی مکلارن، که همواره با تولید خودروهای سوپراسپرت شناخته میشد، اکنون در آستانه تحولی بزرگ قرار دارد. با تغییر مالکیت و مدیریت، این برند لوکس قصد دارد با معرفی یک شاسیبلند تمامبرقی، مسیر تازهای را در صنعت خودرو دنبال کند.
سرمایهگذاری جدید و آغاز فصل نوین
در آوریل ۲۰۲۵، صندوق سرمایهگذاری CYVN از ابوظبی مالکیت بخش خودروهای سوپراسپرت مکلارن و سهمی غیرکنترلی از تیم فرمول یک این برند را به دست آورد. این سرمایهگذار بلافاصله مکلارن را با داراییهای خود در صنعت خودرو ادغام کرد؛ از جمله شرکت نوپای مهندسی بریتانیایی Forseven، بخش فناوری شرکت Gordon Murray Automotive و توافقنامهای با خودروساز چینی Nio برای استفاده از فناوریهای آن.

در نتیجه این ادغام، گروه جدیدی به نام McLaren Group Holdings شکل گرفت که هدف آن بازسازی کامل برند مکلارن تحت مدیریت نیک کالینز، مدیر سابق تحقیق و توسعه جگوار لندرور، است. کالینز در مصاحبهای اختصاصی اعلام کرد: «ما همان کاری را که مکلارن همیشه انجام داده، ادامه خواهیم داد؛ اما با کیفیت بالاتر و در مقیاسی گستردهتر.»
ورود به دنیای شاسیبلندهای برقی
اولین گام در این مسیر، عرضه خودروی هیبریدی W1 در سال ۲۰۲۶ خواهد بود و پس از آن، مکلارن قصد دارد تا سال ۲۰۲۷ وارد بازار شاسیبلندهای تمامبرقی شود. پیشتر نیز مدیرعامل سابق، مایکل لایترز، ایده تولید یک شاسیبلند چهار درب را مطرح کرده بود که رقیبی برای Ferrari Purosangue و Aston Martin DBX باشد. او طراحی اسپرت و پیشرانهای ترکیبی از موتور V8 توئینتوربو و موتور الکتریکی را مدنظر داشت.
اما طرح جدید مکلارن با دیدگاه متفاوتی پیش میرود. تیم مهندسی Forseven، با بهرهگیری از تجربه متخصصان سابق جگوار لندرور، طراحی یک شاسیبلند لوکس با خطوط افقی و ظاهری مشابه رنجروور را ارائه دادهاند. این مدل بهجای پیشرانه هیبریدی، کاملاً برقی خواهد بود؛ تغییری که بسیاری از خودروسازان سوپراسپرت با آن دستوپنجه نرم میکنند. بهعنوان مثال، لامبورگینی عرضه مدل برقی خود را تا سال ۲۰۲۹ به تعویق انداخته و فراری نیز پروژه دوم خودروی برقی را متوقف کرده است.
انعطافپذیری در انتخاب نوع پیشرانه
نیک کالینز معتقد است که آینده صنعت خودرو در تنوع پیشرانههاست. او تأکید میکند که مکلارن بهطور کامل برقی نخواهد شد، بلکه بسته به شرایط بازارهای مختلف، از پیشرانههای احتراقی، هیبریدی و برقی استفاده خواهد کرد. هرچند هنوز مشخص نیست که آیا فناوری باتری و موتور شرکت Nio در محصولات مکلارن بهکار گرفته خواهد شد یا خیر، اما کالینز این همکاری را فرصتی طلایی میداند.
در گذشته، مذاکراتی با BMW برای استفاده از پلتفرمهای iX و Neue Klasse نیز انجام شده بود، اما این همکاری به نتیجه نرسید. با این حال، CYVN با خرید فناوریهای شرکت Gordon Murray، از جمله سیستم تولید iStream، به دنبال راهی برای تولید کمهزینه و سبک خودروهای خاص است.
چالشهای تولید و تصمیمات کلیدی
یکی از چالشهای مهم پیشروی مکلارن، محل تولید شاسیبلند جدید است. با توجه به تعرفههای تجاری، تولید در چین منتفی است و گزینههایی مانند احداث کارخانه در خاورمیانه یا همکاری با تولیدکنندگان قراردادی در حال بررسی هستند. اگر هدف تولید سالانه ۲۰ هزار دستگاه باشد، باید زیرساختهای گستردهای ایجاد شود.
در کنار این پروژه، تصمیمگیری درباره آینده مدل Artura نیز در دستور کار قرار دارد. این خودروی هیبریدی با تأخیر زیاد و مشکلات فنی در سال ۲۰۲۳ عرضه شد و اکنون احتمال بازطراحی کامل آن وجود دارد؛ مشابه کاری که فراری با مدل Roma انجام داد و آن را به Amalfi تبدیل کرد.
بازتعریف برند و استراتژی بازاریابی
مکلارن همچنین در حال بررسی استراتژیهای جدید بازاریابی است تا با الهام از مستند Drive To Survive، چهره انسانیتری از برند ارائه دهد. تمرکز بر شخصیت بنیانگذار، بروس مکلارن، و موفقیتهای اخیر تیم مسابقهای این برند میتواند در این مسیر مؤثر باشد.
نیک کالینز در پایان میگوید: «هدف ما فقط بقا در پنج سال آینده نیست، بلکه ساخت شرکتی سودآور و پایدار است که بتواند بهطور مداوم در خود سرمایهگذاری کند و افتخاری برای کشور باشد.»
با توجه به این چشمانداز بلندپروازانه، انتظار میرود تا پایان سال جاری اطلاعات رسمی بیشتری منتشر شود.