مکلارن، خودروساز بریتانیایی متخصص در ساخت خودروهای اسپرت و سوپراسپرت، سرانجام به گمانهزنیها درباره ورود به بازار شاسیبلندها پایان داد. در یک نشست محرمانه با نمایندگیهای فروش در بریتانیا، این شرکت مدل اولیه رسی (clay model) از نخستین شاسیبلند هیبریدی چهار درب خود را به نمایش گذاشت و جزئیات اولیهای از آن منتشر کرد. این اقدام نشاندهنده تغییر استراتژیک مکلارن و ورود جدی آن به رقابت با سایر برندهای لوکس در این سگمنت است.

ظهور شاسیبلند مکلارن P47: طراحی و مهندسی پیشرفته
این خودروی جدید، که با اسم رمز P47 شناخته میشود، قرار است در سال ۲۰۲۸ رونمایی شود. نمایندگان حاضر در این نشست، پروفایل جانبی این شاسیبلند مکلارن را مشابه پورشه کاین توربو GT توصیف کردند، اما با ابعادی بزرگتر و سوار بر رینگهای ۲۴ اینچی. برخی دیگر آن را "تراشخورده و عضلانی" با "حضور چشمگیر" خواندند که نویدبخش یک طراحی بینظیر است. P47 قرار است زبان طراحی جدید مکلارن را به نمایش بگذارد که شامل چراغهای دوقلو با عدم وجود پروژکتورهای داخلی مدلهای قبلی است. تاکید ویژهای بر آیرودینامیک این شاسیبلند مکلارن شده است؛ از جمله وجود یک "ستون فقرات" در امتداد سقف، مشابه بالههای کوسهای خودروهای فرمول یک یا نمونههای اولیه مسابقهای، و همچنین بال عقب بزرگ و دیفیوزر. مکلارن در راستای حفظ سنت عملکردی خود، این خودرو را با موتور V8 هیبریدی عرضه خواهد کرد که برای بهینهسازی دینامیک رانندگی و طراحی، تا حد ممکن پایین و عقبتر از مرکز ثقل قرار گرفته است.
راهبرد آینده مکلارن: فراتر از شاسیبلند
ورود به بازار شاسیبلندها تنها بخشی از برنامههای گسترده مکلارن برای آینده نیست. پیش از عرضه شاسیبلند مکلارن در سال ۲۰۲۸ و پس از آغاز تحویل ابرخودروی W1 در سال ۲۰۲۶، یک کوپه جدید در سال ۲۰۲۷ معرفی خواهد شد. این کوپه با طراحیای که "ادای احترامی به نسلهای قدیمیتر مکلارن" است، بین مدلهای آرتورا (Artura) و 750S قرار خواهد گرفت و قیمتی حدود ۳۰۰ هزار دلار خواهد داشت. همچنین، در سالهای آینده، انتظار میرود جایگزینهایی برای مدلهای 750S و مکلارن GT و همچنین یک نسخه کانورتیبل از W1 با سقف متحرک رونمایی شوند. این تنوع در سبد محصولات نشاندهنده تلاش مکلارن برای گسترش پایگاه مشتریان و تثبیت جایگاه خود در بخشهای مختلف بازار خودروهای لوکس و عملکردی است.
تحول در مالکیت و همکاریهای استراتژیک
مکلارن اخیراً تحت مالکیت جدید قرار گرفته و همکاریهایی را با شرکتهای دیگر آغاز کرده است. یکی از این همکاریها با Forseven، یک استارتاپ خودرویی است که شرکت مادر مکلارن آن را خریداری و به این برند بریتانیایی ملحق کرده است. اگرچه هدف دقیق Forseven هنوز کاملاً شفاف نیست، اما نیک کالینز، مدیرعامل مکلارن، فرضیههای مربوط به تمرکز صرف آن بر خودروهای برقی را رد کرده است.
مکلارن همچنین از تخصص شرکت گوردون موری اتوموتیو (Gordon Murray Automotive) بهرهبرداری کرده است. گوردون موری، خالق مکلارن F1 افسانهای، اخیراً مدلهای ابرخودروی محدودی را عرضه کرده که یادآور طراحیهای کلاسیک مکلارن هستند. این همکاری میتواند به تقویت هویت طراحی و مهندسی مکلارن در محصولات جدید، از جمله شاسیبلند مکلارن، کمک کند. چالش اصلی برای شاسیبلند مکلارن، جذب مشتریان ثروتمندی است که پیش از این به سمت رقبایی مانند فراری پوروسانگ (Ferrari Purosangue) و لامبورگینی اوروس (Lamborghini Urus) گرایش پیدا کردهاند و این خودرو باید بتواند ضمن حفظ اصالت و DNA مکلارن، قابلیتهای یک SUV لوکس و پرقدرت را نیز ارائه دهد. موفقیت این محصول میتواند آینده مالی و جایگاه مکلارن را در صنعت خودروهای لوکس متحول کند.