هشدار ولوو به رقبای قدیمی: چینیها در راه نابودی برندهای غربی
هشدار مدیرعامل ولوو
هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو تحت تملک جیلی چین، با لحنی صریح هشدار داد که خودروسازان برقی چینی در دهه آینده بازار جهانی را دگرگون میکنند و بسیاری از نامهای بزرگ غربی را از صحنه رقابت حذف خواهند کرد. او میگوید مسیر صنعت خودرو به سمت تمام برقیشدن برگشتناپذیر است و بازیگران تازهنفسی در این میدان قدرتنمایی خواهند کرد.
روند ناگزیر برقیشدن و ظهور رقبای چینی
ساموئلسون معتقد است تا سال ۲۰۳۰، زیرساخت شارژ برقی در بیشتر نقاط دنیا فراهم میشود و خودروهای پلاگینهیبریدی تنها یک پل گذر خواهند بود. او پیشبینی میکند:
- سهم بازار خودروهای برقی تا یک دهه آینده به صددرصد نخواهد رسید اما بهمرور هزینه تولید پایینتر و دسترسی مشتریان بیشتر میشود.
- دو یا سه خودروساز چینی با سرمایهگذاری سنگین در تحقیقوتوسعه و پشتیبانی دولتی، جایگاه برندهای سنتی را به چالش میکشند.

چرا غربیها در خطرند؟
برخلاف گذشته که فورد، جنرالموتورز و تویوتا با تکیه بر شبکههای فروش گسترده و فناوری احتراق داخلی سلطه داشتند، امروز پیشرانه برقی نیاز به زیرساخت متفاوت، زنجیره تأمین نوین و انتظار مصرفکننده تازهنفس دارد. ساموئلسون میگوید:
«شرکتهایی که نتوانند با سرعت طراحی باتریهای ارزانتر و بهروزسانی نرمافزار خود هماهنگ شوند، نمیتوانند در رقابت دوام بیاورند.»
نقطه قوت ولوو و درس عبرت برای بقیه
اجازه مالکیت جیلی به ولوو امکان دسترسی گسترده به تکنولوژی باتری و پلتفرمهای مشترک چینی را داده، اما ساموئلسون تأکید میکند این تنها یک سرآغاز است. او توصیه میکند:
- سرمایهگذاری هماهنگ روی معماری مشترک خودروهای الکتریکی
- افزایش سرعت بهروزرسانی نرمافزاری و خدمات آنلاین برای ارتقای تجربه مشتری
اگر برندهای اروپایی و آمریکایی نخواهند جایگاه خود را فدا کنند، باید همین امروز ساختار تحقیقوتوسعه و زنجیره تأمینشان را بازسازی کنند؛ وگرنه همچون شرکتهای قدیمی تلفن همراه، به سرعت جایگزین میشوند.
ساموئلسون با نگاهی واقعبینانه و منصفانه، نه از روی ترس که از سر درک تحول عمیق صنعت، این هشدار را مطرح میکند. او میخواهد یادآوری کند که مسیر پیش رو یک گذار تدریجی و البته بیوقفه است و «در دنیای جدید خودرو، برنده آن نیست که سنتهای قدیمی را حفظ کند، بلکه آن است که خلاقانه و چابک، آینده را بسازد.»