هیولای دیزلی فولکسواگن؛ توآرگ R50 با موتور V10 قدرتمندترین شاسیبلند تاریخ این برند است
the Volkswagen Touareg R50
در میان پروژههای بلندپروازانه گروه فولکسواگن، مدل خاصی به نام Touareg R50 جایگاه ویژهای دارد؛ شاسیبلندی که با موتور توربودیزل V10، نهتنها از نظر قدرت بلکه از نظر جسارت مهندسی، یکی از منحصربهفردترین خودروهای تولیدشده توسط این برند آلمانی محسوب میشود.
این خودرو در سال ۲۰۰۷ به عنوان نسخهای اسپرت از نسل اول توآرگ معرفی شد و تا سال ۲۰۱۰ تولید آن ادامه داشت. توآرگ R50 بهعنوان سومین محصول سری R فولکسواگن پس از Golf R32 و Passat R36، با هدف ارائه عملکردی فراتر از انتظار در قالب یک SUV خانوادگی طراحی شد.
قلب تپندهای با گشتاور بینظیر
موتور V10 توربودیزل ۴.۹ لیتری این خودرو توان تولید ۳۴۵ اسب بخار قدرت و ۸۵۰ نیوتنمتر گشتاور را دارد؛ رقمی که آن را به قدرتمندترین موتور V10 دیزلی نصبشده روی یک خودروی جادهای تبدیل کرده است. این نیرو از طریق گیربکس شش سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ منتقل میشود و شتاب صفر تا صد کیلومتر بر ساعت را در حدود ۶.۷ ثانیه رقم میزند.

با وزن خالص بیش از ۲.۶ تن، توآرگ R50 نهتنها در کلاس خود سنگینوزن محسوب میشود، بلکه عملکردی فراتر از انتظار در کشش و حمل بار دارد. فولکسواگن حتی در زمان معرفی این خودرو، آزمایشی نمادین با کشیدن یک هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ توسط R50 انجام داد تا قدرت خارقالعاده آن را به نمایش بگذارد.
طراحی جسورانه در دل یک SUV خانوادگی
قرار دادن چنین پیشرانه عظیمی در بدنه یک خودرو شهری، چالشی بزرگ برای مهندسان فولکسواگن بود. تعمیر و نگهداری این خودرو نیز به همان اندازه پیچیده است؛ بهطوریکه برخی مالکان آن را به تلاش برای ساختن یک تختخواب دو نفره در داخل یک کابین تلفن تشبیه کردهاند.
با وجود این پیچیدگیها، Touareg R50 همچنان یکی از نمادهای مهندسی جسورانه در صنعت خودرو بهشمار میرود. تنها ۴۱ دستگاه از این خودرو در حال حاضر در بریتانیا ثبت شدهاند، که نشاندهنده خاص بودن و محدودیت تولید آن است.
میراثی از دوران طلایی دیزل
توآرگ R50 در دورانی تولید شد که فولکسواگن سرمایهگذاری گستردهای روی موتورهای دیزلی انجام داده بود. این خودرو، در کنار مدلهایی چون Audi Q7 V12 TDI، نمایانگر بلندپروازیهای فنی گروه فولکسواگن در دهه ۲۰۰۰ بود. هرچند رسوایی دیزلگیت بعدها به این دوران پایان داد، اما R50 همچنان بهعنوان یک نقطه عطف در تاریخ خودروهای دیزلی باقی مانده است.
مشخصات فنی برجسته
| مشخصات | جزئیات |
|---|---|
| موتور | V10 توربودیزل، ۴.۹۲۱ سیسی |
| قدرت | ۳۴۵ اسب بخار در ۳۵۰۰ دور در دقیقه |
| گشتاور | ۸۵۰ نیوتنمتر در ۲۰۰۰ دور در دقیقه |
| گیربکس | ۶ سرعته اتوماتیک، چهارچرخ محرک |
| شتاب ۰ تا ۱۰۰ | ۶.۷ ثانیه |
| حداکثر سرعت | ۲۳۵ کیلومتر بر ساعت |
| وزن | ۲۶۲۰ کیلوگرم |
| قیمت اولیه (۲۰۰۸) | ۶۱,۸۸۵ پوند |
| قیمت فعلی | حدود ۳,۵۰۰ پوند |
توآرگ R50 نهتنها یک خودرو، بلکه نمادی از دوران جسارت مهندسی و رویاپردازی در صنعت خودرو است؛ دورانی که در آن، محدودیتها به چالش کشیده میشدند و نتیجه، خلق خودروهایی بود که هنوز هم تحسینبرانگیز هستند.