پتنت مرموز پورشه احتمال ساخت موتور ۱۸ سیلندر W را زنده کرد
یک گواهی اختراع بسیار مرموز ؛ آیا پورشه موتور ۱۸ سیلندر بنزینی می سازد؟
پورشه بار دیگر با ثبت یک گواهی اختراع تازه نشان داد که مرز خلاقیت در مهندسی پیشرانه برای این برند آلمانی وجود ندارد. این پتنت مربوط به طراحی یک موتور ۱۸ سیلندر W شکل است؛ ساختاری که میتواند فصل جدیدی در تاریخ موتورهای درونسوز رقم بزند و نگاهها را به آینده محصولات اسپرت و مسابقهای پورشه معطوف کند.
طراحی متفاوت موتور W18 پورشه
بر اساس اسناد منتشرشده، موتور جدید از سه ردیف سیلندر تشکیل شده که هر ردیف شامل شش سیلندر است. نکته جالب آن است که این معماری قابلیت توسعه به نسخههای ۹ یا ۱۵ سیلندر را نیز دارد، بدون آنکه طول بلوک موتور افزایش یابد.
برخلاف موتور W16 بوگاتی شیرون که از دو بلوک V8 و یک میللنگ مشترک بهره میبرد، موتور جدید پورشه یک W واقعی محسوب میشود. در این طراحی، هر ردیف سیلندر با زاویهای خاص نسبت به میللنگ مرکزی قرار گرفته تا جریان ورودی و خروجی هوا بهینه شود.

بهینهسازی جریان هوا و افزایش راندمان
یکی از ویژگیهای کلیدی این موتور، جداسازی کامل مسیر ورودی و خروجی گازهاست. این موضوع باعث میشود هوای تازه هنگام ورود خنکتر باقی بماند و در نتیجه توان خروجی موتور افزایش یابد. همچنین قرارگیری منیفولد ورودی در بالای سیلندرها و خروجیها در بخش زیرین، به بهبود کارایی حرارتی کمک میکند.
سه توربوشارژر مستقل برای هر ردیف سیلندر
پورشه در این پتنت اشاره کرده که میتوان برای هر ردیف سیلندر یک توربوشارژر جداگانه در نظر گرفت. نتیجه این ترکیب، موتوری ۱۸ سیلندر سهتوربو خواهد بود که از نظر ابعاد، تنها به اندازه یک موتور شش سیلندر خطی طول دارد. چنین ساختاری علاوه بر قدرت و بازدهی بالا، فضای کمتری اشغال میکند و میتواند در خودروهای اسپرت، سوپراسپرت یا مدلهای مسابقهای خاص پورشه به کار گرفته شود.
آینده موتورهای احتراقی در پورشه
اگرچه هنوز مشخص نیست این موتور ۱۸ سیلندر به مرحله تولید برسد یا صرفاً برای حفظ مالکیت فکری ثبت شده باشد، اما پتنت جدید نشان میدهد پورشه همچنان علاقه خود به موتورهای احتراقی را از دست نداده است.
این در حالی است که این برند سرمایهگذاری گستردهای در توسعه پیشرانههای الکتریکی و هیبریدی انجام داده است. عرضه نسخه جدید پورشه ۷۱۸ بنزینی و معرفی شاسیبلند لوکس هیبریدی، نشان میدهد که استراتژی این شرکت ترکیبی از برقیسازی و حفظ میراث موتورهای درونسوز خواهد بود.
جمعبندی
ثبت پتنت موتور پورشه W18 نهتنها یک نوآوری مهندسی محسوب میشود، بلکه میتواند به پروژهای ویژه در آینده نزدیک تبدیل شود. هرچند مسیر صنعت خودرو به سمت برقیسازی پیش میرود، اما پورشه با چنین طرحهایی نشان میدهد که هنوز برای موتورهای بنزینی پرقدرت جایگاه ویژهای قائل است و ممکن است بار دیگر با محصولی منحصربهفرد، تاریخساز شود.