پورشه در نظر دارد شبیهسازی تعویض دنده را به خودروهای برقیاش اضافه کند
Porsche
پورشه در حال آزمایش نمونهای اولیه از خودروی برقی است که با شبیهساز تعویض دنده، صداگذاری موتور و دستهدندههای پشت فرمان («پدل شیفتر») طراحی شده تا تجربه رانندگی سنتی در خودروهای الکتریکی حفظ شود. این تحول میتواند فصل تازهای در صنعت خودروهای برقی برای جذب علاقهمندان به حس و حال رانندگی معمول موتورهای احتراق داخلی باشد.
ایدهای که حتی منتقدان را مجاب کرد
ماشینهای برقی بهخاطر سکوت موتور و نبود دندههای واقعی، هماکنون بخش قابل توجهی از مخاطبان مشتاق رانندگی اسپرت را از دست دادهاند. پورشه اما با توسعه نرمافزاری که تعویض دندههای ساختگی را شبیهسازی میکند و افزودن صدای ضبطشده یک پیشرانه V8 از مدل کییِن (Cayenne)، میکوشد بخشی از آن «جان» از دسترفته را بازگرداند. ساشا نیسن، مدیر ناوگان نمونههای اولیه پورشه، پس از تجربه رانندگی با این فناوری در ماه مارس به نشریه The Drive گفت: «باورم نمیشد تمام این صداها و تغییر ضریبها مصنوعی باشد؛ آنقدر واقعی بود که اصلاً متوجه تقلبی بودنش نشدم.»

چگونه شبیهسازی میشود؟
- صدای موتور V8 کییِن: پورشه با ضبط دقیق نالهها و انفجارهای اگزوز این پیشرانه، پایه صدای مصنوعی را ساخته و سپس با الگوریتمهایی تطبیق داده تا همگام با شتابگیری و کاهش سرعت در خودروهای الکتریکی همخوانی داشته باشد.
- پدل شیفتر: جای شبیهسازی محور گیربکس، دستههای پشت فرمان امکان «تعویض دستی» دنده ساختگی را فراهم میکنند.
- الگوریتم گذار ضریب: نرمافزار پورشه با شبیهسازی مقاومتسنجیهای گیربکسهای خودکار نقداً مقاومت محور محرک را تقلید کرده تا راننده احساس «بار» و «افت دور موتور» را لمس کند.
رقابت با هیوندای و حتی فراری
نخستین حضور تجاری چنین قابلیتی را میتوان در مدل Ioniq 5 N هیوندای دید که با تعویضهای مصنوعی و صدای ساختگی موتور، بازخوردهای مثبتی گرفت و به «تغییردهنده بازی» در بازار برقیها تبدیل شد. حُسن کار برای پورشه اینجاست که میتواند بدنه سختافزاری خودروهای جدیدی مانند نسخه برقی کاین را با نصب پدل شیفتر و اسپیکرهای مناسب، بهراحتی به «تجربه احتراقداشته» مجهز کند. حتی فراری نیز از همین حالا در حال کار روی نسخه آزمایشی اولین خودروی برقیاش با شبیهساز تعویض دنده و صداسازی اسپرت است.
مزایا و چالشها
مزایا:
- حفظ حس و حال رانندگی آشنا برای مشتریان وفادار
- امکان ارائه تنظیمات شخصیسازیشده: صدای اسپرت یا ملایم
- نکتهای مثبت در بازار اشباعشده خودروهای برقی یکنواخت
چالشها:
- نیاز به سختافزار اضافه مثل پدل و تقویتبخش صوتی
- وزن و مصرف انرژی بیشتر بهخاطر بلندگوها و پردازش بلادرنگ صدا
- احتمال کاهش عمر باتری در صورت استفاده مکرر از سیستم صوتی
چشمانداز بازار ایران
با ورود احتمالی نسخههای نهایی تیپ ال پرو یا کراساوورهای برقی پورشه به ایران، علاقهمندان میتوانند پلی میان دنیای الکتریکی و هیجان خودروهای درونسوز تجربه کنند. ترکیب فناوری نوین و صداگذاری واقعگرایانه، میتواند ستون فقرات تبلیغات پسارنفتی پورشه در بازار خودروهای لوکس الکتریکی تلقی شود و به جذب رانندگانی کمک کند که همچنان به «صدای موتور» و «تعویض دنده» اهمیت میدهند.
در نهایت باید دید این شبیهساز تعویض دنده، تا چه حد توان جلب رضایت خریداران پیگیر لذت رانندگی سنتی را در عصر خودروهای برقی خواهد داشت. پورشه با این طرح نشان میدهد حتی در دنیای خاموش خودروهای الکتریکی، هنوز میتوان صدای رها شدن اسبهای تنومند V8 را شنید.