پورشه کاین الکتریکی ۲۰۲۶ رسما معرفی شد؛ شاسی‌بلند قدرتمند با شارژ بی‌سیم و توان ۱۱۳۹ اسب بخار

پورشه سرانجام از سومین خودروی تمام‌الکتریکی خود، مدل ۲۰۲۶ کاین الکتریکی، پرده‌برداری کرد. این شاسی‌بلند لوکس نه تنها بزرگترین خودروی برقی پورشه تا به امروز محسوب می‌شود، بلکه با معرفی نسخه پرچم‌دار کاین توربو الکتریکی، عنوان قدرتمندترین خودروی تولیدی این شرکت را نیز به خود اختصاص داده است. این مدل قدرتمند توان خارق‌العاده ۱۱۳۹ اسب بخار را از طریق چهار چرخ به زمین منتقل می‌کند و از قابلیت شارژ بی‌سیم نیز بهره می‌برد. این رونمایی نقطه عطفی در استراتژی برقی‌سازی پورشه به شمار می‌رود که هیجان زیادی را در بین علاقه‌مندان به خودروهای لوکس و عملکرد بالا ایجاد کرده است.

<br>

قلب تپنده کاین الکتریکی: باتری و سرعت شارژ بی‌نظیر

در کانون توجه پورشه کاین الکتریکی، یک پکیج باتری جدید ۱۱۳ کیلووات ساعتی قرار دارد که پورشه آن را "قلب" این خودرو می‌داند. این باتری با سیستم خنک‌کننده دوطرفه برای مدیریت حرارتی بهینه طراحی شده و از سرعت شارژ DC خیره‌کننده تا ۴۰۰ کیلووات پشتیبانی می‌کند. در شرایط ایده‌آل، کاین الکتریکی قادر است تنها در کمتر از ۱۶ دقیقه، میزان شارژ باتری خود را از ۱۰ به ۸۰ درصد برساند که رقمی فوق‌العاده برای یک خودروی شاسی‌بلند برقی لوکس است.

image

پورشه کاین الکتریکی برای سهولت در شارژ، به دو درگاه مجهز است: یک درگاه NACS در گلگیر عقب سمت راننده برای شارژ DC و یک درگاه J1772 در سمت سرنشین برای شارژ AC. اما نوآوری اصلی در قابلیت شارژ بی‌سیم نهفته است. اگرچه جزئیات مربوط به قیمت و نحوه تهیه سیستم شارژ بی‌سیم کف‌پوش هنوز اعلام نشده، پورشه تأیید کرده است که این سیستم با توان ۱۱ کیلووات عمل می‌کند و برای شروع فرآیند شارژ، کافیست خودرو را روی آن پارک کنید. این فناوری می‌تواند راحتی بی‌نظیری را برای مالکان کاین الکتریکی به ارمغان آورد و تجربه شارژ خودروهای برقی را دگرگون سازد و با حذف نیاز به کابل‌کشی فیزیکی، سبک زندگی مدرن را تکمیل کند.

<br>

قدرت بی‌سابقه پورشه کاین الکتریکی توربو: فراتر از انتظار

پورشه کاین الکتریکی در مدل استاندارد خود، ۴۰۲ اسب بخار قدرت در حالت رانندگی عادی و ۴۳۵ اسب بخار با ۶۱۵ پوند فوت گشتاور را در حالت "لانچ کنترل" ارائه می‌دهد. اما این اعداد در نسخه توربو به مراتب چشمگیرتر می‌شوند. کاین توربو الکتریکی در حالت عادی ۸۴۴ اسب بخار قدرت دارد و با استفاده از قابلیت "پوش تو پس" (Push-to-Pass) برای ۱۰ ثانیه، این توان به ۱۰۱۷ اسب بخار افزایش می‌یابد. اوج این قدرت در حالت "لانچ کنترل" به ۱۱۳۹ اسب بخار و ۱۱۰۶ پوند فوت گشتاور می‌رسد که آن را به قدرتمندترین خودروی تولیدی پورشه تبدیل می‌کند. هر دو مدل به صورت تمام چرخ محرک (AWD) عرضه می‌شوند و از سیستم تعلیق بادی تطبیقی همراه با سیستم‌های مدیریت فعال کشش و تعلیق پورشه بهره می‌برند که برای کنترل این میزان از قدرت، ضروری است.

یکی از جنبه‌های تحسین‌برانگیز دیگر در پورشه کاین الکتریکی، توانایی بالای آن در بازیافت انرژی هنگام ترمزگیری است. این خودرو با قدرت بازیابی ۶۰۰ کیلوواتی، که با خودروهای مسابقه‌ای فرمول E مقایسه می‌شود، ۹۷ درصد از تمام ترمزگیری‌ها در رانندگی عادی را تنها از طریق موتورهای الکتریکی و بدون نیاز به ترمزهای مکانیکی انجام می‌دهد. این ویژگی نه تنها به افزایش راندمان و شعاع حرکتی کمک می‌کند، بلکه عمر لنت ترمز را نیز افزایش می‌دهد و نیاز به تعویض مکرر قطعات را کاهش می‌دهد. البته، برای مدل توربو، ترمزهای سرامیکی کامپوزیتی همچنان به عنوان گزینه انتخابی در دسترس هستند تا بالاترین سطح ایمنی و عملکرد ترمز را تضمین کنند.

<br>

طراحی نوآورانه و آیرودینامیک پورشه کاین الکتریکی

در بخش طراحی، پورشه کاین الکتریکی بیش از مدل "ماکان الکتریکی" که شکلی تخم‌مرغی‌تر دارد، به یک شاسی‌بلند سنتی شباهت دارد، اما همچنان از خطوط روان و بینی بلند و کشیده مدل تایکان الهام گرفته است. جلوپنجره پایینی با دریچه‌های فعال متعدد خود، ظاهری جذاب و در عین حال عملکردی را به نمایش می‌گذارد. این دریچه‌ها به بهبود آیرودینامیک کمک می‌کنند و پورشه به خوبی توانسته است بدون ایجاد ظاهری زننده، توجه را به این جنبه فناوری و طراحی خودرو جلب کند. مدل توربو نیز با افزودن تیغه‌های متحرک در بخش عقب، بهینه‌سازی‌های آیرودینامیکی بیشتری را به نمایش می‌گذارد.

تمام این اجزا، همراه با بدنه منحنی، باعث شده است که پورشه کاین الکتریکی به ضریب درگ فوق‌العاده 0.25 Cd دست یابد. این رقم برای یک شاسی‌بلند بسیار پایین است و آن را در میان بهترین‌ها قرار می‌دهد؛ تنها تسلا مدل X با 0.24 Cd اندکی لغزنده‌تر است. دستیابی به چنین ضریب آیرودینامیکی پایین، نه تنها به زیبایی خودرو می‌افزاید، بلکه به افزایش کارایی و شعاع حرکتی نیز کمک شایانی می‌کند.

از نظر ابعاد، کاین الکتریکی تنها حدود ۲.۱ اینچ (حدود ۵.۳ سانتی‌متر) بلندتر از مدل بنزینی است، اما با افزایش ۵ اینچی (حدود ۱۲.۷ سانتی‌متر) در فاصله بین دو محور، فضای پای سرنشینان عقب به طور قابل توجهی بهبود یافته است. در کابین، ردیفی از نمایشگرهای OLED چشم‌نواز به چشم می‌خورد. ویژگی متمایز داشبورد پورشه کاین الکتریکی، پنل اطلاعات و سرگرمی مرکزی و اصلی است که به سمت پایین خمیده شده است. همچنین، برای حفظ تعادل میان عملکرد لمسی و دیجیتالی، سوئیچ‌های راکر برای کنترل دما و سرعت فن برای هر یک از سرنشینان جلو تعبیه شده است که نشان‌دهنده توجه پورشه به جزئیات و تجربه کاربری است.

<br>

قیمت‌گذاری و موقعیت استراتژیک کاین الکتریکی در بازار

پورشه انتظار دارد که تحویل کاین الکتریکی در ایالات متحده از تابستان آینده (۲۰۲۶) آغاز شود. برخلاف رویه معمول خودروسازان که قیمت مدل‌های جدید را تا زمان عرضه نهایی اعلام نمی‌کنند، پورشه از همین حالا قیمت‌گذاری این شاسی‌بلند الکتریکی را مشخص کرده است. مدل استاندارد پورشه کاین الکتریکی با قیمت ۱۱۱,۳۵۰ دلار و مدل توربو با قیمت ۱۶۵,۳۵۰ دلار، هر دو شامل هزینه تحویل، عرضه خواهند شد.

این قیمت‌گذاری، کاین الکتریکی را مستقیماً در رده خودروهای شاسی‌بلند لوکس و عملکرد بالا قرار می‌دهد و نشان‌دهنده تعهد پورشه به ارائه تجربه‌ای برتر در بازار خودروهای برقی است. نکته قابل توجه این است که پورشه تأکید کرده است که معرفی نسخه الکتریکی، به معنای حذف مدل‌های بنزینی کاین نیست. مدل‌های بنزینی کاین همچنان با قیمت پایه ۹۱,۱۵۰ دلار در دسترس خواهند بود و این شرکت قصد دارد طیف وسیعی از گزینه‌های پیشرانه را به مشتریان خود ارائه دهد تا بتواند پاسخگوی نیازهای گوناگون باشد. این استراتژی به پورشه امکان می‌دهد تا هم در بازار رو به رشد خودروهای الکتریکی حضور قدرتمندی داشته باشد و هم وفاداری مشتریان سنتی خود را حفظ کند و بدین ترتیب، گذار به عصر خودروهای برقی را به شیوه‌ای جامع و بدون حذف ناگهانی گزینه‌های فعلی مدیریت کند.

مجله خودرویی آر سی


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا