اومودا O4 اولترا، پرچمدار هیبریدی چری، با طراحی الهام‌گرفته از لامبورگینی رونمایی شد

شرکت چری اتومبیل چین در اقدامی جسورانه، از جدیدترین و پویاترین محصول زیربرند خود، اومودا، با نام اومودا O4 اولترا پرده‌برداری کرد. این شاسی‌بلند هیبریدی کوچک اما پرقدرت، که قرار است به عنوان پرچمدار جدید این برند شناخته شود، با الهام از عناصر طراحی تهاجمی لامبورگینی، بیانیه‌ای صریح از جاه‌طلبی‌های چری در بازار جهانی خودروهای اسپرت و دوستدار محیط‌زیست است.

تصویری از اومودا O4 اولترا در رنگ زرد الکتریکی

اوج مهندسی چری؛ معرفی اومودا O4 اولترا

رونمایی از اومودا O4 اولترا در مقر اصلی چری در شهر ووهو، اندکی پس از عرضه جهانی مدل‌های اومودا 4 استاندارد، اومودا 5 هیبرید و اومودا 7 پلاگین هیبرید صورت گرفت. این زمان‌بندی نشان می‌دهد که چری قصد دارد با تنوع بخشیدن به سبد محصولات اومودا، طیف وسیع‌تری از مشتریان را هدف قرار دهد. اومودا O4 اولترا با رنگ سفارشی و چشمگیر «زرد الکتریکی» خود، در نگاه اول، پیام‌آور سرعت و هیجان است و جزئیات طراحی متعدد آن که یادآور خودروهای لوکس و اسپرت لامبورگینی است، این محصول را در کانون توجه قرار داده است. در حالی که چری هنوز برنامه دقیق عرضه این مدل را برای تمامی بازارهای جهانی اعلام نکرده، اما با توجه به رشد چشمگیر برند اومودا در بازارهایی نظیر استرالیا، انتظار می‌رود این پرچمدار و همچنین مدل استاندارد اومودا 4، از اواخر سال ۲۰۲۶ میلادی به تدریج وارد بازارهای کلیدی شوند.

قلب تپنده اومودا O4 اولترا؛ مشخصات فنی هیبریدی پیشرفته

اومودا O4 اولترا که با طراحی تیزتر، ارتفاع کمتر و ظاهری عضلانی‌تر نسبت به نسخه استاندارد اومودا 4 متمایز می‌شود، از سیستم پیشرفته سوپر هیبرید (SHS) چری بهره می‌برد. این سیستم، که پیش‌تر در چری تیگو 4 نیز به کار رفته بود، ترکیبی قدرتمند از یک موتور ۱.۵ لیتری چهار سیلندر توربوشارژ بنزینی و یک موتور الکتریکی است. مشخصات قوای محرکه هیبریدی این شاسی‌بلند به شرح زیر است:

موتور بنزینی: ۱۰۵ کیلووات (۱۴۱ اسب بخار) قدرت و ۲۱۵ نیوتن‌متر گشتاور

موتور الکتریکی: ۱۵۰ کیلووات (۲۰۱ اسب بخار) قدرت و ۳۱۰ نیوتن‌متر گشتاور

خروجی ترکیبی: ۲۵۵ کیلووات (۳۴۲ اسب بخار) قدرت و ۵۲۵ نیوتن‌متر گشتاور

با این پیکربندی، اومودا O4 اولترا قادر است در ۷.۹ ثانیه از سرعت صفر به ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست یابد و حداکثر سرعت آن نیز ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است. این ارقام، اگرچه در مقایسه با سوپراسپرت‌ها خیره‌کننده نیستند، اما نویدبخش عملکردی چابک و هیجان‌انگیز در دنیای واقعی برای یک شاسی‌بلند هیبریدی شهری هستند.

طراحی انقلابی و آیرودینامیک؛ سبک لامبورگینی در اومودا O4 اولترا

یکی از برجسته‌ترین ویژگی‌های اومودا O4 اولترا، طراحی خارجی آن است که با هدف ارتقای آیرودینامیک و جلوه‌ای تهاجمی شکل گرفته است. بال عقب عظیم فیبر کربنی نصب‌شده روی سقف، که به ادعای چری بزرگترین در کلاس خود است و برای تولید حداکثر نیروی رو به پایین (Downforce) بهینه‌سازی شده، بلافاصله جلب توجه می‌کند. صفحات انتهایی این بال نیز با افتخار نام Omoda را به نمایش می‌گذارند. در کنار این بال، دیفیوزر عقب تهاجمی، اسپلیتر هوای بزرگ در جلو، و آینه‌های جانبی از جنس فیبر کربن، همگی پکیج «آیرودینامیک اولترا» را تشکیل می‌دهند. نمایندگان چری تأکید کرده‌اند که اومودا O4 اولترا از «بهترین آیرودینامیک در کلاس خود» بهره می‌برد. رینگ‌های آلیاژی ۱۹ اینچی مشکی‌رنگ که با کالیپرهای ترمز طلایی‌رنگ تکمیل می‌شوند، ظاهر اسپرت و متمایز این خودرو را بیش از پیش نمایان می‌کنند. هدف اصلی طراحان در این مدل، نمایش قدرت و جسارت بوده که با واکنش پرشور حاضران در مراسم رونمایی نیز تأیید شد.

نوآوری‌های هوشمند و کابین اسپرت اومودا O4 اولترا

زیر پوسته جسورانه اومودا O4 اولترا، مجموعه‌ای از فناوری‌های پیشرفته و نوآوری‌ها نهفته است. این خودرو چندین سیستم جدید را معرفی می‌کند که تجربه رانندگی را ارتقا می‌دهند:

حالت عملکرد (Performance Mode): تنظیمات ویژه برای رانندگی اسپرت.

صدای عملکرد (Performance Sound): شبیه‌سازی صدای موتور برای تجربه هیجان‌انگیزتر.

هندلینگ اولترا (Ultra Handling): بهبود فرمان‌پذیری و پایداری با سیستم تعلیق مستقل چهار چرخ که برای دینامیک رانندگی تیزتر تنظیم شده است.

سیستم نورپردازی «نورپردازی عملکردی» (Performance Lighting) با الگوهای LED متمایز در جلو و عقب نیز به زیبایی و امنیت اومودا O4 اولترا می‌افزاید. در بخش فناوری‌های دستیار راننده (ADAS)، سیستم «سوپر ایزی پایلوت» (Super Easy Pilot) با پنج دوربین HD، دو سنسور رادار و ۱۲ آشکارساز اولتراسونیک، قابلیت پارک نیمه‌خودران را فراهم می‌کند.

فضای داخلی اومودا O4 اولترا نیز به همان اندازه نمای بیرونی دراماتیک و هیجان‌انگیز است. یک دکمه استارت/استاپ ضامن‌دار قرمزرنگ به سبک دکمه‌های شلیک جنگنده‌ها (با اشاره‌ای آشکار به لامبورگینی) بر روی کنسول مرکزی مینیمالیستی خودنمایی می‌کند. کابین همچنین شامل یک کلاستر ابزار دیجیتال و یک نمایشگر اطلاعات و سرگرمی لمسی مرکزی بزرگ به سبک تبلت (عمودی) است که به «کابین بازی» (Gaming Cockpit) با ۱۳ بازی ویدیویی محبوب مجهز شده است. تزئینات بافت‌دار برای صندلی‌های اسپرت با روکش چرم مصنوعی، جزئیات هندسی روی رودری‌ها، هایلایت‌های با ظاهر فیبر کربن، نورپردازی محیطی داخلی و دوخت‌های روی فرمان سه‌پرده اسپرت، مشخصات اسپرت و لوکس کابین این شاسی‌بلند را تکمیل می‌کنند.

جایگاه اومودا O4 اولترا در بازارهای جهانی و آینده برند چری

اومودا O4 اولترا و نسخه استاندارد اومودا 4، بر روی پلتفرم مشترک چری تیگو 4 توسعه یافته‌اند که یکی از محبوب‌ترین شاسی‌بلندهای کوچک در بازارهای مختلف، از جمله استرالیا است. این استراتژی پلتفرم مشترک، به چری امکان می‌دهد تا با هزینه کمتر، تنوع محصولات خود را افزایش دهد. در صورت ورود به بازارهایی مانند استرالیا، انتظار می‌رود ابتدا مدل استاندارد اومودا 4 عرضه شود که از یک موتور ۱.۵ لیتری توربو-بنزینی با قدرت ۱۰۵ کیلووات و گشتاور ۲۱۵ نیوتن‌متر استفاده می‌کند و در جایگاهی پایین‌تر از اومودا 5 و در کنار چری تیگو 4 قرار می‌گیرد.

اومودا O4 اولترا به همراه سایر شاسی‌بلندهای کامپکت جدید، به خانواده روبه رشد اومودا شامل موارد زیر می‌پیوندد:

شاسی‌بلند کوچک اومودا 5

شاسی‌بلند بزرگ پلاگین هیبرید (PHEV) اومودا 9 (که قبلاً در استرالیا عرضه شده است)

همچنین مدل‌های تازه رونمایی شده اومودا 5 هیبرید و شاسی‌بلند سایز متوسط اومودا 7 PHEV نیز برای عرضه در بازارهای منتخب در حال بررسی هستند. معرفی اومودا O4 اولترا نه تنها نشان‌دهنده توانایی‌های مهندسی و طراحی چری است، بلکه عزم این شرکت را برای رقابت جدی در بخش خودروهای هیبریدی با عملکرد بالا و طراحی متمایز در سطح جهانی، به وضوح نشان می‌دهد.

مجله خودرویی آر سی


مطالب مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا