لکسوس NX 350 F اسپرت مدل ۲۰۲۵، با ظاهری جذاب و تواناییهای دینامیکی فراتر از انتظار، خود را در بازار کراساوورهای لوکس متمایز میکند. این خودرو که قرار است در اواخر سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه شود، وعده ترکیبی از کارایی روزمره و لذت رانندگی اسپرت را میدهد. اما آیا این مدل F اسپرت جدید، تعادل بین لوکسگرایی و عملکرد هیجانانگیز را به خوبی حفظ کرده است؟ این بررسی تحلیلی به جزئیات نقاط قوت و ضعف این کراساوور تازه نفس میپردازد.
لکسوس NX 350 F اسپرت ۲۰۲۵: ترکیبی از طراحی جسورانه و تکامل هوشمند
در نگاه اول، لکسوس NX 350 F اسپرت مدل ۲۰۲۵، با طراحی پیچیده اما منسجم خود، چشمنواز است. طراحان لکسوس با مهارت، خطوط و اشکال متعددی را در بدنهی نسبتاً کوچک این خودرو جای دادهاند که نتیجهی آن یک ظاهر مدرن و جذاب، هم در نمای بیرونی و هم در کابین داخلی است. این مدل نسل دوم، اگرچه تغییرات انقلابی نسبت به نسل قبلی ندارد، اما یک تکامل خوشایند و مدرن را به نمایش میگذارد و هویت بصری خاص لکسوس را حفظ میکند.
تصویر: 
برای سال مدل ۲۰۲۵، تغییرات جزئی اما مؤثری اعمال شده است. برجستهترین آنها، رنگ جدید "Copper Crest" است که جلوهای خاص به خودرو میبخشد. علاوه بر این، لکسوس گزینههای بیشتری برای شارژ تلفن همراه ارائه کرده و ویژگیهای رفاهی مانند سیستم کمکی پارک هوشمند با ترمز خودکار، برفپاککنهای حساس به باران و درب عقب برقی به صورت استاندارد در این مدل گنجانده شدهاند. این بهروزرسانیها به افزایش جذابیت رقابتی لکسوس NX 350 F اسپرت در برابر رقبای سرسخت اروپایی و آسیایی کمک شایانی میکند.
لکسوس NX اف اسپرت: هندلینگ دقیق و تجربه رانندگی فراتر از انتظار
آنچه بیش از همه در لکسوس NX 350 F اسپرت شگفتانگیز است، شخصیت رانندگی آن است. این خودرو شاید سریعترین در کلاس خود نباشد، اما فرمانپذیری آن در پیچها بسیار رضایتبخش است و حس درگیرکنندهای را به راننده منتقل میکند. مهندسان لکسوس با تنظیمات دقیق، خودرو را به گونهای پیکربندی کردهاند که در عین حفظ بخش قابل توجهی از راحتی لازم برای رانندگی روزمره، حس مستقیم و قابل پیشبینی بودن را به خوبی ارائه میدهد.
سیستم تعلیق متغیر تطبیقی (Adaptive Variable Suspension – AVS) به همراه کمکفنرهای عملکردی، یک عامل کلیدی در این زمینه است. این سیستم به صورت لحظهای سختی تعلیق را تنظیم میکند تا چسبندگی به جاده را افزایش دهد. این بدان معناست که پکیج F اسپرت تنها یک ارتقاء ظاهری نیست، بلکه شامل قطعات عملکردی جدی در زیر خودرو میشود که آن را برای مانورهای اسپرتتر آماده میسازد و رانندگی را در پیچهای متوالی بسیار لذتبخش میکند. این ویژگیها، لکسوس NX 350 F اسپرت را به گزینهای جذاب برای کسانی تبدیل میکند که به دنبال یک کراساوور کاربردی با عملکرد قابل توجه هستند، اما نمیخواهند هزینههای سرسامآور خودروهای لوکس آلمانی مانند آئودی Q5، بیامو X3 یا پورشه ماکان را بپردازند.
راحتی و امکانات: جزئیاتی که در لکسوس NX 350 F اسپرت خودنمایی میکنند
کابین داخلی لکسوس NX اف اسپرت، فضایی هدفمند و شبیه به کابین خلبان را تداعی میکند که هم جذاب است و هم راننده را در بر میگیرد. با وجود نمایشگر اطلاعات و سرگرمی نسبتاً بزرگ، چیدمان کلی و فرم داشبورد عالی به نظر میرسد. صفحهی کیلومترشمار دیجیتال نیز طراحی جالبی دارد و لکسوس همچنان یکی از بهترین کیفیتهای مواد داخلی و تجربه لمسی را در این رده قیمتی ارائه میدهد. استفاده از مواد مرغوب و دقت در مونتاژ، حس لوکس بودن را در هر گوشهای از کابین تقویت میکند.
در حالی که کیفیت دکمههای فیزیکی در برخی رقبای لوکس اروپایی طی سالیان اخیر کاهش یافته است، لکسوس هوشمندانه اهمیت حفظ کلیدهای فیزیکی با کیفیت را درک کرده است. این امر تجربه کاربری را برای راننده و سرنشینان بهبود میبخشد. فرمان خودرو نیز فوقالعاده است: هدفمند، راحت و الهامبخش اطمینان در رانندگیهای طولانی. دید به بیرون نیز عالی است، خصیصهای که در بسیاری از خودروهای مدرن با خطوط جانبی بلند و پنجرههای باریک همیشه یافت نمیشود و به افزایش ایمنی و آسایش راننده کمک میکند.
چالشها و نکات قابل تامل در لکسوس NX اف اسپرت
با تمام نقاط قوت، لکسوس NX 350 F اسپرت خالی از ضعف نیست. برخلاف آنچه از یک سیستم تعلیق تطبیقی در لکسوس انتظار میرود که بهترین هر دو دنیا (عملکرد اسپرت و راحتی) را ارائه دهد، این مدل در جادههای ناهموار و پردستانداز، سواری نسبتاً خشنی را به نمایش میگذارد. حالتهای رانندگی مختلف نیز تفاوت چشمگیری در نرمی سواری ایجاد نمیکنند و گاهی اوقات، دستاندازهای شدید باعث ایجاد حس "پوگو-استیک" (نوعی پرش فنری) میشوند که به دلیل عدم وجود فضای کافی برای جذب ضربه است. این موضوع میتواند برای خریدارانی که نرمی مطلق سواری را در اولویت قرار میدهند، نکتهای منفی باشد، هرچند مدلهای غیر F اسپرت احتمالاً سواری نرمتری دارند.
ایرادات دیگر NX اف اسپرت اگرچه کمتر مهم هستند، اما برای یک خودروی لکسوس کمی عجیب به نظر میرسند:
صدای جاده: صدای جاده به طرز عجیبی در کابین مشهود است، با وجود اینکه خودرو مجهز به سیستم کنترل نویز فعال است. رینگهای ۲۰ اینچی و تایرهای کمارتفاع ۲۰/۵۰R۲۳۵ پکیج F اسپرت احتمالاً در این مورد نقش دارند.
سیستم صوتی: سیستم صوتی Mark Levinson، برخلاف انتظار از یک برند ممتاز، عملکرد متوسطی دارد و انتظارات را به طور کامل برآورده نمیکند.
سیستمهای کمک راننده: سیستمهای کمک راننده بیش از حد فعال هستند. به عنوان مثال، سیستم حفظ بین خطوط گاهی اوقات بدون دلیل راننده را از مسیر منحرف میکند که نیاز به غیرفعال کردن آن توسط راننده را ایجاد میکند. این حساسیت بالا میتواند برای برخی رانندگان آزاردهنده باشد.
کنترلهای فرمان: سیستم دکمههای چندکاره روی فرمان که در تئوری هوشمندانه به نظر میرسد و ۱۶ عملکرد را در ۸ دکمه جای میدهد، در عمل نیاز به تمرکز بر روی نمایشگر HUD یا صفحهنمایش پشت فرمان دارد که میتواند حواسپرتی ایجاد کند و راننده را از جاده منحرف سازد.
فضای سرنشینان عقب و صندوق بار نیز اگرچه مناسب چهار بزرگسال است، اما در صورت استفاده از صندلی کودک، ممکن است کمی محدود به نظر برسد.
نتیجهگیری نهایی: آیا لکسوس NX 350 F اسپرت ارزش خرید دارد؟
لکسوس NX 350 F اسپرت ۲۰۲۵، خودرویی است که راننده را درگیر خود میکند. با اینکه در بخشهایی مانند راحتی سواری و تکنولوژی، برخی نقاط ضعف غیرمنتظره وجود دارد، اما لذت رانندگی و طراحی بینظیر داخلی و خارجی آن، این معایب را تا حد زیادی پوشش میدهد. لکسوس در این زمینهها واقعاً کار بزرگی انجام داده و توانسته است NX اف اسپرت را از رقبای خود متمایز کند.
این کراساوور را میتوان به یک مزدا CX-50 با اجرای بهتر و بودجه بیشتر تشبیه کرد؛ خودرویی عملی برای جابجاییهای روزمره که ذات یک خودروی رانندهمحور را در خود جای داده است. اگر به دنبال خودرویی با قیمت بین ۵۰,۰۰۰ تا ۶۰,۰۰۰ دلار هستید که ظاهری عالی، عملکردی پویا و قابلیتهای عملی را به صورت همزمان ارائه دهد، لکسوس NX 350 F اسپرت یک گزینه بسیار قوی و ارزشمند به شمار میرود. این خودرو تعادل خوبی بین استفاده شهری و تفریحات آخر هفته برقرار میکند و برای خریدارانی که به دنبال چیزی فراتر از یک کراساوور لوکس معمولی هستند، انتخابی ایدهآل است.
مشخصات فنی کلیدی لکسوس NX 350 F اسپرت ۲۰۲۵:
قیمت پایه (قیمت تستشده): ۴۹,۱۸۵ دلار (۵۸,۰۱۰ دلار)
پیشرانه: ۲.۴ لیتری ۴ سیلندر توربوشارژ
جعبهدنده: ۸ سرعته خودکار (۸AT)
سیستم محرکه: چهار چرخ متحرک (AWD)
قدرت: ۲۷۵ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه
گشتاور: ۴۳۰ نیوتنمتر (۳۱۷ پوند-فوت) در ۱۷۰۰-۳۶۰۰ دور در دقیقه
ظرفیت سرنشین: ۵ نفر
وزن خالص: ۱۸۳۰ کیلوگرم (۴,۰۳۵ پوند)
حجم صندوق عقب: ۶۴۲ لیتر (۲۲.۷ فوت مکعب) پشت صندلیها | ۱۳۲۵ لیتر (۴۶.۹ فوت مکعب) با صندلیهای خوابیده
مصرف سوخت EPA (شهر/بزرگراه/ترکیبی): ۱۱.۲ / ۸.۴ / ۹.۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر (۲۱ / ۲۸ / ۲۴ مایل بر گالن)
امتیاز نهایی: ۸/۱۰
مطالب مرتبط
- هیوندای پالیسید ۲۰۲۶: لوکستر، سنگینتر اما ضعیفتر از نسل قبل به میدان آمد
- چری با تغییر نام شاسیبلند کامپکت خود به اومودا ۴، استراتژی جدید جهانی را رقم زد
- اولین تصاویر جاسوسی از بیبی جی کلاس مرسدس بنز منتشر شد: ورود انقلابی به دنیای شاسیبلندهای کامپکت
- عرضه عمومی تویوتا RAV4 جدید در سامانه اتونوین آغاز فصلی تازه برای واردات خودرو