جهان در آستانه یک دگرگونی عظیم در صنعت حمل و نقل قرار گرفته است؛ جایی که خودروهای برقی به سرعت در حال جایگزینی با همتایان سوخت فسیلی خود هستند. بر اساس گزارش آژانس بینالمللی انرژی، سال ۲۰۲۴ شاهد فروش بیش از ۱۷ میلیون خودرو برقی بود که سهم ۲۰ درصدی از بازار جهانی را به خود اختصاص داد و تعداد کل خودروهای برقی در ناوگان جهانی را به بیش از ۵۸ میلیون دستگاه رساند. پیشبینیها حاکی از آن است که تا پایان سال ۲۰۲۵، این رقم به بیش از ۲۰ میلیون خودرو برقی فروخته شده در سال خواهد رسید و سهم آنها در فروش جهانی به ۲۵ درصد افزایش مییابد. این گزارش به بررسی نقش کشورهای پیشرو در این عرصه میپردازد و چشمانداز آینده خودروهای برقی را تا سال ۲۰۳۰ ترسیم میکند.

تحول بزرگ صنعت خودرو: رشد خیرهکننده بازار خودروهای برقی جهانی
تغییر رویکرد به سمت حمل و نقل پاک، یک روند جهانی است، اما سرعت و نحوه پذیرش خودروهای برقی در مناطق مختلف جهان یکسان نیست. در حالی که برخی کشورها مانند چین به دلیل جمعیت زیاد و حمایتهای دولتی، در تعداد مطلق خودروهای برقی پیشتاز هستند، کشورهای دیگری مانند نروژ در زمینه سهم خودروهای برقی به ازای هر نفر، گوی سبقت را ربودهاند. اروپا نیز با هدفگذاریهای بلندپروازانه برای حذف تدریجی خودروهای سوخت فسیلی تا سالهای ۲۰۳۰ و ۲۰۳۵، به پیشرفت مداوم خود ادامه میدهد. در این میان، آمریکا در تلاش است تا با ایجاد تعادل میان مشوقهای فدرال و چالشهای پذیرش مصرفکننده، بازار خودروهای برقی خود را توسعه دهد.
چین، قدرت بلامنازع در تعداد خودروهای برقی
بدون شک، چین در حال حاضر رهبر بلامنازع بازار خودروهای برقی جهان است. تا پایان سال ۲۰۲۴، بیش از ۲۰.۴ میلیون خودرو برقی در جادههای این کشور در حال تردد بودند. این کشور آسیایی نه تنها در تولید، بلکه در میزان تقاضا و فروش نیز پیشتاز است. پیشبینی میشود که چین تا سال ۲۰۳۰ به سهم ۸۰ درصدی از فروش کل خودروهای برقی جدید دست یابد و جایگاه خود را به عنوان قدرت اصلی و بی چون و چرای این صنعت در جهان تثبیت کند. حمایتهای گسترده دولتی، سرمایهگذاریهای عظیم در زیرساختهای شارژ و تولید انبوه مدلهای متنوع و مقرون به صرفه خودرو برقی، از جمله دلایل اصلی این موفقیت چشمگیر است.
رقابت تنگاتنگ در اروپا و آمریکا: سهم خودروهای برقی و چالشها
بازارهای اروپا و آمریکا نیز نقش مهمی در گسترش خودروهای برقی ایفا میکنند، هرچند با چالشها و سرعتهای متفاوتی روبرو هستند:
<ul>
<li>
ایالات متحده آمریکا: این کشور با حدود هفت میلیون خودرو برقی تا پایان سال ۲۰۲۴، در رتبه دوم جهان قرار دارد. در سال ۲۰۲۴، آمریکاییها ۱.۶ میلیون خودرو برقی خریداری کردند که ۱۰ تا ۱۱ درصد از کل فروش خودروهای جدید را شامل میشود. پیشبینی میشود که آمریکا تا سال ۲۰۳۰ بین ۲۰ تا ۲۷ میلیون دستگاه خودرو برقی داشته باشد، اما ممکن است سرعت پذیرش خودروهای برقی در این کشور کندتر از چین و حتی اروپا باشد. موانعی مانند "اضطراب برد" (نگرانی از کافی نبودن شارژ) و کمبود زیرساختهای شارژ عمومی، از جمله چالشهای پیش روی این بازار است.
</li>
<li>
آلمان: بزرگترین بازار خودروهای برقی در اروپا به شمار میرود. تا اواخر سال ۲۰۲۴، حدود ۱.۴ میلیون خودرو برقی در جادههای آلمان تردد داشتند. قاره اروپا در مجموع پیشبینی میشود که تا سال ۲۰۳۰ به سهم ۶۰ درصدی از فروش خودروهای برقی دست یابد.
</li>
<li>
فرانسه: با ۱.۳ تا ۱.۴ میلیون دستگاه خودرو برقی تا پایان سال ۲۰۲۴، با فاصله کمی آلمان را دنبال میکند. دولت فرانسه با ارائه یارانهها، سرمایهگذاری در زیرساختهای شارژ و برنامهریزی برای توقف تدریجی فروش خودروهای سوخت فسیلی جدید تا سال ۲۰۴۰، از رشد این بازار حمایت میکند.
</li>
<li>
انگلیس: تا سال ۲۰۲۴ حدود ۱.۳ میلیون خودرو برقی در این کشور وجود داشته است. تقریباً ۲۵ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در انگلیس از نوع برقی هستند که نشاندهنده رشد مداوم است. انگلیس متعهد شده است که فروش خودروهای بنزینی و دیزلی جدید را تا سال ۲۰۳۰، زودتر از مهلت کلی اتحادیه اروپا (۲۰۳۵) ممنوع کند.
</li>
</ul>
نروژ و هلند: پیشگامان سرانه استفاده از خودروهای برقی
در حالی که چین در تعداد مطلق پیشتاز است، کشورهای کوچکتری در اروپا در پذیرش سرانه خودروهای برقی رکوردهایی را به ثبت رساندهاند.
نروژ: این کشور رهبر جهانی در پذیرش سرانه خودروهای برقی است. تا سال ۲۰۲۴، حدود ۹۰۰ هزار خودرو برقی در جادههای نروژ تردد میکردند و نکته قابل توجه این است که ۸۸.۹ درصد از کل خودروهای جدید فروخته شده در این کشور در سال ۲۰۲۴ از نوع برقی بودند. پیشبینی میشود نروژ اولین کشوری باشد که احتمالاً تا سال ۲۰۲۵، به فروش ۱۰۰ درصدی خودروهای برقی دست یابد که نشان از تعهد قوی این کشور به پایداری محیط زیست و سیاستهای حمایتی مؤثر است.
هلند: با حدود ۵۶۰ هزار خودرو برقی تا سال ۲۰۲۴، و سهم تقریباً ۳۰ درصدی از فروش خودروهای جدید، از دیگر پیشگامان است. این کشور از یارانههای قوی، سیاستهای مناسب برای خودروهای برقی شهری و زیرساختهای گسترده شارژ بهرهمند است.
سایر بازیگران کلیدی در عرصه خودروهای برقی: از سوئد تا کره جنوبی
سوئد: ناوگان خودروهای برقی سوئد تا سال ۲۰۲۴ حدود ۵۵۰ هزار دستگاه بود. در اواخر سال ۲۰۲۳، تقریباً ۴۰ درصد از فروش خودروهای جدید، برقی بودند که سوئد را به یکی از سریعترین بازارهای رو به رشد خودروهای برقی در اروپا تبدیل کرد.
کانادا: در سال ۲۰۲۴، تعداد خودروهای برقی در کانادا به حدود ۵۵۰ هزار دستگاه رسید. خودروهای برقی در سالهای اخیر حدود ۱۰ درصد از فروش خودروهای جدید را تشکیل دادهاند که عمدتاً به دلیل مشوقهای دولتی است.
کره جنوبی: این فهرست با ۵۰۰ هزار خودرو برقی در جادههای کره جنوبی تا سال ۲۰۲۴ تکمیل میشود. انتظار میرود خودروسازان داخلی این کشور، مانند هیوندای و کیا، با ارائه محصولات رقابتی جهانی در زمینه خودروهای برقی، پذیرش این وسایل نقلیه را بیشتر کنند.
آینده خودروهای برقی: افق ۲۰۳۰ و فراتر از آن
با نگاهی به آینده، بازارهای نوظهور در کشورهایی مانند هند و جنوب شرقی آسیا نیز به سرعت در حال گسترش هستند و پیشبینی میشود که نفوذ خودروهای برقی در این مناطق تا سال ۲۰۳۰ به ۲۵ تا ۳۰ درصد از کل فروش برسد. در سطح جهانی نیز، پیشبینیها برای سال ۲۰۳۰ نشان میدهد که با توجه به سیاستهای حمایتی و توسعه زیرساختها، خودروهای برقی میتوانند ۴۵ تا ۶۰ درصد از کل فروش خودروهای جدید را به خود اختصاص دهند. رقابت برای برقیسازی صنعت حمل و نقل با شتاب فزایندهای ادامه دارد و چین، آمریکا و کشورهای بزرگ اروپایی همچنان بازیگران اصلی این عرصه خواهند بود. تا سال ۲۰۳۰، خودروهای برقی دیگر یک گزینه خاص و محدود نخواهند بود؛ آنها به یک استاندارد جهانی تبدیل شده و صنعت خودرو را برای همیشه متحول خواهند کرد. این تحول نه تنها به کاهش آلودگی هوا کمک میکند بلکه استقلال انرژی کشورها را نیز تقویت خواهد کرد.
مطالب مرتبط
- تحقق رؤیای شارژ بیسیم خودروهای برقی: سوئیس با راندمان ۹۰ درصدی پیشتاز شد
- بیامو iX3 مدل ۲۰۲۷: ورود ستاره الکتریکی جدید به دنیای شاسیبلندهای لوکس
- تویوتا پروباکس ۲۰۲۶ با حفظ روح سادگی و کارایی، همچنان نبض بازار خودروهای اقتصادی ژاپن را در دست دارد
- تحقق رؤیای شارژ بیسیم خودروهای برقی: سوئیس با راندمان ۹۰ درصدی پیشتاز شد