چرخه دادهمحور رانندگی خودکار؛ معرفی Snapdragon Ride Pilot در BMW X3i
BMW's X3i
شرکت کوالکام و بیامدبلیو با رونمایی از سیستم رانندگی خودکار Snapdragon Ride Pilot در مدل X3i دورهای تازه در توسعه فناوریهای پیشرفته کمکراننده (ADAS) و خودروهای خودران آغاز کردهاند. این پلتفرم نهتنها تلاش میکند خودروها را بهمرور «هوشمندتر» کند، بلکه با یک رویکرد اشتراکگذاری داده در سطح صنعت، میخواهد تجربهای مشابه با یادگیری مداوم رانندههای باتجربه فراهم آورد.

Snapdragon Ride Pilot چگونه کار میکند؟
سیستم Ride Pilot بر پایه تراشه Snapdragon Ride SoC کوالکام و ابررایانه «Heart of Joy» بیامدبلیو توسعه یافته و جزئیات فنی کلیدی آن شامل موارد زیر است:
- پردازش همزمان تصاویر دوربینها، رادارها و حسگرهای اولتراسونیک برای تشخیص موانع و خودروهای اطراف
- نرمافزار رانندگی خودکار در بسته Driving Assistance Professional با امکان هدایت بدون لمس فرمان در برخی مسیرهای آزادراهی
- پیادهسازی یک ساختار ماژولار که میتواند در خودروهای متفاوت با فناوریهای سطح یک تا چهار ADAS بهکار گرفته شود
چرخه اشتراک داده: گام بزرگ بعدی
کوالکام این فناوری را «چرخه دادهمحور» میخواند؛ مفهومی که در آن:
- اطلاعات حسگرهای BMW X3i در فضای ابری تجمیع میشود
- الگوریتمهای یادگیری ماشین بهروزرسانی شده و در خودروی بعدی، صرفنظر از برند سازنده، بهکار گرفته میشوند
این رویکرد، صرفهجویی در صرف هزاران ساعت رانندگی آزمون و خطا را نوید میدهد و با در دسترس قرار دادن Ride Pilot برای تمامی خودروسازان و قطعهسازان، امکان «هوشمندسازی دستهجمعی» اکوسیستم خودرو را فراهم میکند.
مزایا و ملاحظات
- پویایی رقابت: با دسترسی برابر به فناوری، خودروسازان کوچک و بزرگ شتاب توسعه سیستمهای کمکراننده را تجربه میکنند.
- حریم خصوصی: کوالکام تأکید دارد که تنها داده حسگرها (نه اطلاعات شخصی راننده) جمعآوری میشود و هر خودروساز کنترل نهایی را بر دادههای مربوط به مشتریان خود حفظ میکند.
با تحقق کامل این چرخه دادهمحور، چشمانداز خودروهای خودران نهتنها به چند مدل انحصاری محدود نخواهد ماند، بلکه تجربه ایمنتر و هوشمندتر رانندگی برای همه برندها و مصرفکنندگان ممکن میشود.