هاکان ساموئلسون، مدیرعامل ولوو تحت تملک جیلی چین، با لحنی صریح هشدار داد که خودروسازان برقی چینی در دهه آینده بازار جهانی را دگرگون میکنند و بسیاری از نامهای بزرگ غربی را از صحنه رقابت حذف خواهند کرد. او میگوید مسیر صنعت خودرو به سمت تمام برقیشدن برگشتناپذیر است و بازیگران تازهنفسی در این میدان قدرتنمایی خواهند کرد.
روند ناگزیر برقیشدن و ظهور رقبای چینی
ساموئلسون معتقد است تا سال ۲۰۳۰، زیرساخت شارژ برقی در بیشتر نقاط دنیا فراهم میشود و خودروهای پلاگینهیبریدی تنها یک پل گذر خواهند بود. او پیشبینی میکند:
- سهم بازار خودروهای برقی تا یک دهه آینده به صددرصد نخواهد رسید اما بهمرور هزینه تولید پایینتر و دسترسی مشتریان بیشتر میشود.
- دو یا سه خودروساز چینی با سرمایهگذاری سنگین در تحقیقوتوسعه و پشتیبانی دولتی، جایگاه برندهای سنتی را به چالش میکشند.

چرا غربیها در خطرند؟
برخلاف گذشته که فورد، جنرالموتورز و تویوتا با تکیه بر شبکههای فروش گسترده و فناوری احتراق داخلی سلطه داشتند، امروز پیشرانه برقی نیاز به زیرساخت متفاوت، زنجیره تأمین نوین و انتظار مصرفکننده تازهنفس دارد. ساموئلسون میگوید:
«شرکتهایی که نتوانند با سرعت طراحی باتریهای ارزانتر و بهروزسانی نرمافزار خود هماهنگ شوند، نمیتوانند در رقابت دوام بیاورند.»
نقطه قوت ولوو و درس عبرت برای بقیه
اجازه مالکیت جیلی به ولوو امکان دسترسی گسترده به تکنولوژی باتری و پلتفرمهای مشترک چینی را داده، اما ساموئلسون تأکید میکند این تنها یک سرآغاز است. او توصیه میکند:
- سرمایهگذاری هماهنگ روی معماری مشترک خودروهای الکتریکی
- افزایش سرعت بهروزرسانی نرمافزاری و خدمات آنلاین برای ارتقای تجربه مشتری
اگر برندهای اروپایی و آمریکایی نخواهند جایگاه خود را فدا کنند، باید همین امروز ساختار تحقیقوتوسعه و زنجیره تأمینشان را بازسازی کنند؛ وگرنه همچون شرکتهای قدیمی تلفن همراه، به سرعت جایگزین میشوند.
ساموئلسون با نگاهی واقعبینانه و منصفانه، نه از روی ترس که از سر درک تحول عمیق صنعت، این هشدار را مطرح میکند. او میخواهد یادآوری کند که مسیر پیش رو یک گذار تدریجی و البته بیوقفه است و «در دنیای جدید خودرو، برنده آن نیست که سنتهای قدیمی را حفظ کند، بلکه آن است که خلاقانه و چابک، آینده را بسازد.»